وزارت صحت افغانستان: گزارش‌های ناموثق سبب کاهش کمک‌ها می‌شود

دستگاه وینتلاتور

وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که نشر گزارش‌های غیرموثق در پیوند به فساد در این وزارت سبب کاهش کمک‌های بیرونی می‌شود.

مسئولان این وزارت می‌گویند که بررسی‌ها در بارۀ گزارش‌های نشر شده در پیوند به فساد در این وزارت آغاز شده و نتایج آن به زودی با مردم در میان گذاشته می‌شود.

با آن که افغانستان دورۀ سخت مبارزه با ویروس کرونا را سپری می‌کند، رسانه‌های محلی از فساد مالی در مبارزه با ویروس کرونا در این کشور گزارش می‌دهند.

لوی سارنوالی افغانستان دیروز سه‌شنبه (۳ سرطان) یکی از مسئولان انبار مرکزی وزارت صحت عامه را به اتهام گرفتن ۸۰ هزار دالر رشوه بازداشت کرد.

در همین حال، خبرگزاری پژواک از قاچاق ۳۲ دستگاه تنفس مصنوعی به پاکستان گزارش داده است. به همین ترتیب، روزنامه هشت صبح از حیف و میل ده‌ها میلیون افغانی در خرید تجهیزات شفاخانه‌های کووید-۱۹ گزارش داده است.

اکمل سمسور، سخنگوی وزارت صحت عامه

مقام‌های وزارت صحت از آغاز بررسی این گزارش‌ها خبر داده‌اند. اکمل سمسور، سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه (۴ سرطان) به خبرنگاران گفت: "یک کمیته در وزارت ایجاد شده و این کمیته به گدام رفته تا موضوع را بررسی کند. در پیوند به گزارشی که پژواک نشر کرده، باید بگویم که چین هیچگاهی به ما ۳۲ دستگاه نداده است. تنها ۴ دستگاه داده که ۲ دستگاه آن در کندهار و ۲ دستگاه دیگر در هرات است که به هدف مبارزه با ویروس کرونا استفاده می‌شود."

در همین حال دفتر ریاست جمهوری از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی موضوع قاچاق دستگاه‌های تنفس مصنوعی به پاکستان خبر داده است. براساس خبرنامه این دفتر، محمداشرف غنی رئیس جمهوری دیروز سه‌شنبه در نشست شورای عالی اقتصادی این کمیته را با عضویت نمایندگان ادارۀ امور، ادارۀ بازرس، ادارۀ عالی بررسی و لوی سارنوالی توظیف کرد.

اما دانش کروخیل، رئیس خبرگزاری پژواک که قاچاق دستگاه‌های تنفس مصنوعی به پاکستان را گزارش کرده، گفته اسناد کافی به دست دارد که نشان می‌دهد این دستگاه‌ها قاچاق شده‌اند.

آقای کروخیل افزود: "ما اسناد کافی داریم که نشان می‌دهد متاسفانه وینتلاتورهایی که کمک شده، در نخست ثبت نشده و پس از آن برداشته شده است. در پیوند به این اسناد کافی وجود دارد که ثابت می‌کند این مشکل وجود دارد."

این در حالیست که امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری این گزارش را رد کرده و در صفحۀ تویترش نوشته است: "اگر کسی به شما بگوید که بینی‌ات را گربه برد، به جای دویدن به دنبال گربه، بینی‌ات را ببین."

گزارش‌ها از فساد در امکانات اختصاص یافته به مبارزه با ویروس کرونا در افغانستان در حالی نشر می‌شود که تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۴ تن به این ویروس در این کشور مبتلا شده‌اند.

با ثبت موارد جدید ابتلا، شمار افراد مبتلا به کووید-۱۹ در افغانستان به ۲۹ هزار و ۷۱۵ تن رسید و از این میان ۹،۸۶۹ تن بهبود یافته و ۶۳۹ تن دیگر جان باخته‌اند.