امریكا: با خروج نیروهای امریكایی وضعیت امنیتی افغانستان بدتر خواهد شد

آرشیف: سربازان امریکایی در افغانستان

قوماندان عملیات خاص اردوی امریكا می‌گوید، در صورت خروج نیروهای امریكایی از افغانستان، وضعیت امنیتی در این کشور بدتر خواهد شد.

جنرال ریچارد کلارک دیروز گفت: "فساد، رهبری غیرقابل اعتماد، تغییر ناگهانی در استراتیژی امریکا مانع توانایی نیروهای افغان شده.

جنرال ریچارد کلارک قوماندان عملیات خاص اردوی امریكا روز گذشته (پنجشنبه، ۵ حمل) به کمیتۀ خدمات نظامی مجلس سنای امریکا گفت، توانایی‌هایی که ایالات متحده برای مبارزه با طالبان در اختیار نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان قرار می‌دهد، نقش اساسی در موفقیت آنها دارد.

جنرال ریچارد کلارک قوماندان عملیات خاص اردوی امریكا

جنرال کلارک اخیراً به افغانستان سفر کرده و از پایگاه جدید نیروهای کماندوی افغان بازدید کرده است.

ریچارد کلارک با اشاره به نیروهای افغان گفت، پیشرفت‌های زیاد حاصل شده و قوماندان‌های توانای زیاد را دیده است. اما به گفتۀ او افزایش خشونت‌ها توسط طالبان و سایر شورشیان مانند شبکۀ القاعده و جنگجویان دولت اسلامی موسوم به داعش نیروهای افغان را به حمایت نیروهای امریکایی نیازمند می‌سازد.

دولت وزیری جنرال متقاعد و سخنگوی سابق وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، درست است که نیروهای امنیتی افغان می‌توانند از کشور شان دفاع کنند، اما دشواری‌های هم وجود دارد.

دولت وزیری جنرال متقاعد و سخنگوی سابق وزارت دفاع افغانستان

او گفت: "اگر امریکایی یا جامعه جهانی از تدبیر کار نگیرند، مشکلاتی وجود دارد، به خاطر آنکه پاکستان، ایران و برخی گروه‌های تروریستی در کنار طالبان و القاعده هستند، آنها را حمایت کرده و در افغانستان فعال هستند. بناءً اگر امریکایی‌ها یکباره، سربه خود و بدون تدبیر افغانستان را ترک کنند، قوای مسلح افغانستان را حمایت و کمک نکرده، در کنار آنها نباشند و در قسمت‌های توپچی، هوایی و زرهدار کمک نکنند، فکر می‌کنم مشکلات به وجود بیاید."

به گفته دولت وزیری، اگر امریکایی‌ها بدون تدبیر افغانستان را ترک کنند، فاجعه ای در افغانستان رخ خواهد داد.

جنرال ریچارد کلارک همچنان گفته، ایالات متحدۀ امریکا دو دهه گذشته تلاش کرده است تا نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان روی پای خود بایستند و متحد قابل اعتماد باشند.

نیروهای ویژه افغانستان در شمال این کشور

به گفتۀ او، پیشرفت‌هایی هم وجود داشته، به ویژه در زمینه نیروهای خاص، اما فساد، رهبری غیرقابل اعتماد، تغییر ناگهانی در ستراتیژی ایالات متحدۀ امریکا و اهداف غیرواقعی، مانع از توانایی نیروهای افغان و نیاز آنها به حمایت غرب شده است.

ریچارد کلارک گفته است، حتی نیروهای خاص افغان یا کماندوها در زمینه کمک‌های صحی، حمایت هوایی و استخباراتی به مهارت‌های خاص نیاز دارند.

به اساس توافق بین ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده و طالبان اول ماه می موعد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تعیین شده، اما ادارۀ رئیس جمهور جو بایدن بررسی این توافق را آغاز کرده است.

شماری از مقامات امریکایی می‌گویند، احتمال دارد جو بایدن بعد از تاریخ اول ماه می نیز تعدادی محدود نیروهای امریکایی را برای چند ماه دیگر در افغانستان حفظ کند.