لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۳

امریکا در مورد خروج نیروهایش از افغانستان با متحدانش مشورت می‌کند


انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا (چپ) حین کنفرانس مشترک خبری با ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو. March 23, 2021
انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا (چپ) حین کنفرانس مشترک خبری با ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو. March 23, 2021

انتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا، در نخستین سفرش به بروکسل، تعهد کرده که پیمان ناتو را بازسازی و تقویت کرده، با متحدان امریکا در زمینه پیشرفت در افغانستان مشورت می‌کند.

وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان ناتو امروز سه‌شنبه (۲۳ مارچ) در بروکسل، در مورد آینده حضور نیروهای شان در افغانستان نیز بحث می‌کنند. آقای بلینکن یکی از اشتراک کننده‌های اصلی این نشست است.

بلینکن امروز قبل از آغاز نشست در یک کنفرانس مشترک خبری با ینس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت: "آقای سرمنشی، همانطوری که اشاره کردید گفت‌وگوهای ما طی دو روز آینده در مورد برنامه گسترده به شمول ماموریت جاری ناتو در افغانستان، تلاش‌های امنیتی منطقه‌ای ما، به ویژه در پاسخ به تجاوز روسیه و برنامه ۲۰۳۰ ناتو بحث خواهیم کرد. ما با دیدگاه سرمنشی ناتو در مورد سازمان ناتو که توانایی جلوگیری و دفاع در برابر همه تهدیدهای امنیت جمعی از جمله تهدیدهایی مانند تغییرات اقلیمی و حملات سایبری را دارد، موافقیم."

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو

ینس ستولتنبرگ نیز در آستانه این نشست، دیروز در جریان نشست خبری در پاسخ به سؤال رادیو آزادی از طالبان خواست که به جای آغاز حملات بهاری، روی کاهش چشمگیر خشونت‌ها در افغانستان تمرکز کنند.

وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو علاوه بر نگرانی‌های موجود در مورد روسیه و چین، در مورد آینده مأموریت ۹۶۰۰ تن از پرسونل نظامی این پیمان در افغانستان بعد از توافق ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور سابق امریکا با طالبان نیز بحث می‌کنند.

به اساس توافق‌نامه که به تاریخ ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ میلادی بین هیئت امریکایی و نمایندگان سیاسی طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر صورت گرفته بود، نیرو‌های امریکایی باید تا اول می امسال افغانستان را ترک کنند. مشروط بر آنکه طالبان به وعده‌های مبارزه با تروریزم وفا کرده باشند.

طالبان بر تطبیق کامل این توافق‌نامه تاکید دارند، اما میزان خشونت‌ها تا هنوز هم در افغانستان کاهش نیافته است.

بلینکن در پاسخ به یک سؤال در مورد هرگونه خروج احتمالی نیروهای امریکایی از افغانستان امروز گفت: "بررسی گزینه‌های ایالات متحده هنوز هم ادامه دارد" و او در این مورد با متحدان امریکا گفت‌وگو و مشورت می‌کند.

سفر آقای بلینکن به بروکسل نمایانگر تصویر دیگری از تنظیم مجدد سیاست خارجی مبنی بر دیپلوماسی و حمایت از روابط دیرینه ادارۀ جو بایدن است.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده سیاست "اول امریکا" را دنبال می‌کرد و تمایل داشت که با متحدان سنتی این کشور به حیث "رقبا" تا "شرکا" برخورد کند.

XS
SM
MD
LG