دیدبان حقوق بشر: با حاکمیت طالبان وضعیت انسانی و اقتصادی افغانستان بدتر شده‌است

آرشیف، واکنش شماری از طالبان مسلح در برابر زنان معترض در کابل

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که وضعیت بشری و اقتصادی در افغانستان پس از برقراری حاکمیت طالبان بدتر شده‌است.

این سازمان در یک گزارش تازۀ خود که امروز پنجشنبه «۲۳ جدی ۱۴۰۰» منتشر شده، می‌گوید که بحران انسانی در افغانستان به یک تراژیدی تبدیل شده و کودکان و زنان بیشترین آسیب را از بحران انسانی و اقتصادی در این کشور دیده‌اند.

پتریشیا گاسمن، مسئول بخش آسیای دیدبان جهانی حقوق بشر، به رادیو آزادی گفت که طالبان باید برای پایان دادن به نقض حقوق بشر زیر فشار قرار گیرند.

خانم گاسمن می‌گوید: "دولت‌های که ۲۰ سال را در ساختن سیستم‌های صحی و آموزشی سپری کردند، حال در نابودی این اقتصاد خراب شده سهم می‌گیرند. نیاز است که امور نقیدنگی و بانکی دوباره آغاز شود و خدمات ضروری ارائه شود و در عین زمان آنان بر طالبان فشار بیاورند که روند نقض حقوق بشری را به پایان برسانند."

پتریشیا گاسمن

خانم گاسمن گفت که بدترین بحران برای افغانستان در حال حاضر تهدید گرسنگی، سرما و کمبود خدمات صحی است و با توقف کمک‌های خارجی افغانستان در حال حاضر با یک بحران شدید اقتصادی روبه‌رو است.

دیدبان حقوق بشر (هیومن رایتس واچ) در این گزارش به وضعیت بشری در ۱۰۰ کشور در سال ۲۰۲۱ پرداخته است.

بر بنیاد این گزارش، پس از حاکمیت طالبان در افغانستان بزرگترین دست‌آوردهای ۲۰ سال گذشته در این کشور تا اندازۀ زیادی از بین رفته که کار زنان و حق آموزش دختران بخش مهمی از این دست‌آوردها بوده‌اند.

مقام‌های این سازمان در این گزارش نگرانی کرده و گفته اند که طالبان اکنون تحریم‌های سختی را در برابر زنان و دختران در افغانستان اعمال می‌کنند، مردم از فقر و بی‌کاری رنج می‌برند و بسیاری از کارمندان حکومت جمهوری پیشین از سمت‌هایشان برکنار شده‌اند.

نشان سازمان دیدبان حقوق بشر

در این گزارش آمده که با وجود طرح تخلیه امریکا و متحدانش، هنوز هزاران تن از کسانی‌که با جامعۀ جهانی همکاری کرده‌اند در افغانستان مانده و جان آن‌ها در خطر است.

این گزارش همچنین از وضعیت خبرنگاران، کارمندان پیشین نهادهای خارجی و برخی از مقام‌های حکومت پیشین که در ماه‌های پسین از سوی طالبان بازداشت، لت‌و‌کوب و در معرض تهدیدهای امنیتی بالا قرار گرفته اند، نگرانی کرده‌است.

با این حال حکومت طالبان این گزارش را رد می‌کند و می‌گوید که برعکس، امنیت در افغانستان بیش از هر زمان دیگری برقرار است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت که اکنون همه مردم به حقوق خود دسترسی دارند.

آقای کریمی می‌افزاید: "من به شدت هر گزارشی را که منتشر شده‌است رد می‌کنم. حقوق همه شهروندان کشور در حال حاضر محفوظ است. مردم اکنون بهتر از هر زمان دیگری احساس مالکیت می‌کنند، امنیت برای زندگی در کشور برقرار است، همین گونه تمام آن حقوق مردم محفوظ است که مربوط به عزت و آبروی آن‌ها می‌شود، بیشتر از هر زمان دیگری مردم در ثبات و آرامی زندگی می‌کنند."

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

آقای کریمی در پیوند به بخشی از گزارش دیدبان جهانی حقوق بشر که به کار زنان و تحصیل دختران پرداخته شده گفت که تلاش می‌شود تا در آیندۀ نزدیک افزون بر دیگر حقوق خانوادگی، زمینۀ آموزش آنان نیز فراهم شود.

گفتنی است که در این گزارش به رویدادهای امنیتی از آغاز سال ۲۰۲۱ تا پایان این سال نیز اشاره شده و آمار تلفات هر رویداد این سال منتشر شده که از سوی گروه دولت اسلامی یا داعش انجام شده و اکثریت قربانیان این رویدادها هزاره‌های شیعه مذهب بوده‌اند.

این نخستین گزارش سالانۀ دیدبان حقوق بشر پس از برقراری حاکمیت طالبان در افغانستان است که منشتر شده‌است.

اما پیش از این سازمان ملل متحد، اتحادیۀ اروپا، سازمان‌های مختلف بین‌المللی، خبرنگاران و رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های بین‌المللی بارها گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌داد وضعیت انسانی و اقتصادی کنونی در افغانستان نگران کننده‌است.