لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۱

جنبش زنان مقتدر افغانستان: سکوت جامعه جهانی در برابر حکومت طالبان شرم آور است


اعضای جنبش زنان مقتدر افغانستان
اعضای جنبش زنان مقتدر افغانستان

پس از آنکه طالبان به تازگی محدودیت‌هایی را بر زنان وضع کردند، شماری از زنان زیر نام جنبش زنان مقتدر افغانستان به روز شنبه با تجمع در یک خانه در کابل از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی خواستند تا به خاموشی‌شان در برابر طالبان پایان دهند.

اعضای جنبش زنان مقتدر افغانستان می‌گویند که سکوت جامعه جهانی و سازمان ملل متحد در برابر حکومت طالبان شرم آور است.

این جنبش با نشر قطعنامه‌‌ای می‌گویند که باید هر چه زودتر سرنوشت مکتب‌ها و پوهنتون‌ها روشن شود و حق آموش، تحصیل و کار به زنان و دختران داده شود.

رخشانه رضایی، عضو جنبش زنان مقتدر افغانستان می‌گوید: "طالبان چنان به زنان افغان تعیین تکلیف می‌کنند که حتی در دورۀ بدویت و در دورۀ پیش از اسلام همچنان نشده بود؛ ما از طالبان می‌خواهیم که به چنین فکرهای افراطی‌شان نقطه پایان بگذارند."

در این قطعنامه آمده است که زنان افغان هیچگاهی نظام طالبان را به رسمیت نمی‌شناسند و این نظام را ضد زن، ضد حقوق بشر و یک نظام سیاه می‌دانند.

با حاکمیت طالبان بر افغانستان دختران بالاتر از صنف ششم اجازۀ رفتن به مکتب را ندارند، بیشتر کارکنان دولتی زن خانه نشین شده اند، محدودیت‌های دیگری از جمله سفر طولانی بدون محرم و به تازگی نشر تصاویری مربوط به حجاب زنان که در بعضی از نقاط شهر کابل از سوی حکومت طالبان نصب شده اند، با واکنش‌های زیادی مواجه شده است.

جنبش زنان مقتدر افغانستان: کمک‌های بشری تا کنون به شکل غیرعادلانه و بر بنیاد زد و بندهای قومی، مذهبی و سمتی صورت گرفته است.
جنبش زنان مقتدر افغانستان: کمک‌های بشری تا کنون به شکل غیرعادلانه و بر بنیاد زد و بندهای قومی، مذهبی و سمتی صورت گرفته است.

همزمان با این اعضای جنبش زنان افغانستان برای عدالت و آزادی به روز شنبه در نشستی می‌گویند که کمک‌های بشری تا کنون به شکل غیرعادلانه و بر بنیاد زد و بندهای قومی، مذهبی و سمتی صورت گرفته است.

آنان می‌گویند که کمک‌ها بیشتر به بخش‌هایی رسیده که افراد طالبان در آنجا هستند.

شمایل توانا، از بنیان‌گذاران این جنبش می‌گوید: "زنان مستحق این کمک‌ها اند زیرا آنان پدران، شوهران و برادران‌شان را در جنگ‌ها از دست دادند؛ ما از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد می‌خواهیم که مکانیزمی را ایجاد کند که بر بنیاد آن کمک‌ها به گونۀ عادلانه توزیع شوند."

آنان با نشر قطعنامه‌ای می‌گویند، نام‌های ولایت‌ها و ولسوالی هایی که به آن‌ها کمک‌های بشری صورت گرفته است، باید نشر شود و به خانواده‌های نادار باید اولویت داده شود و از بحران بشری در افغانستان جلوگیری شود.

تصاویر نشر شده شمار شرکت کنندگان نشست جبنش زنان مقتدر افغانستان را ۱۲ تن نشان می‌دهد، اما تصویر نشست جنبش زنان افغانستان برای عدالت و آزادی و تعداد شرکت کنندگان آن با رادیو آزادی به اشتراک گذاشته نشده است.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

اما بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید که کمک‌های بشری به گونۀ شفاف توزیع شده است.

او می‌گوید که توصیه‌های تازه‌ای از سوی طالبان برای اصلاح جامعه صورت گرفته است: "امارت اسلامی به انجام فعالیت‌های معیاری متعهد است و توصیه‌های تازه‌ای از سوی وزارت دعوت و ارشاد طالبان برای اصلاح جامعه صورت گرفته است."

این در حالیست که سازمان عفو بین‌الملل یک بار دیگر درخواست پیوستن به اعتراض زنان معترض افغان را کرده است.

این سازمان دیروز جمعه با نشر ویدیوی مربوط به زنان معترض افغان در صفحۀ توییترش نگاشته است که زنان در افغانستانِ زیر حاکمیت طالبان به اعتراض‌های‌شان در بارۀ حقوق بنیادی شان ادامه می‌دهند.

این سازمان در یک کمپاین آنلاین از مردم خواسته است که به‌زنان افغان بپیوندند و صدای شان را بلند کنند.

شماری از زنان به روز جمعه نیز در خانه‌‌ای در کابل گرد هم آمده بودند و می‌گفتند، زنان افغان نباید در برابر محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان بر آنان، خاموش بنشینند.

این در حالیست که پیش از این حکومت طالبان بارها به این زنان اجازۀ تظاهرات و اعتراض در خیابان‌ها را نداده و از راهپیمایی آنان جلوگیری کرده است.

XS
SM
MD
LG