اسلو- درِ امید طالبان، تریبون توصیۀ غرب و میدان سرود و اعتراض

نشست هیئت طالبان با دیپلمات های غربی در اسلو

هیئت حکومت طالبان برای آخرین روز در اسلو، پایتخت ناروی به گفت‌وگوهایش با دیپلمات‌های غربی ادامه می‌دهد.

گفت‌و‌گوهایی که آجندای آن جلوگیری از گسترش بحران بشری در افغانستان، بحث روی ایجاد یک حکومت همه‌شمول و مصونیت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان گفته شده است.

اما این گفت‌وگوها در عقب درهای بسته پیش برده می‌شود و به جز مسایل عمومی، شرایط وضع شده برای بحث‌ها‌، پیشنهادات و خواست‌ها رسانه‌ای نمی‌شوند.

اما امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان که رهبری هیئت طالبان را به عهده دارد این گفت‌وگوها را مهم و امیدوار کننده خواند: "این بخاطری یک دست آورد است که ما برای مفاهمه با جهان دیگر به یک ستیج خوب آمدیم مجالس بسیار خوب داشتیم و ما از این مجالس کمک‌ها را انشاالله در بخش بشری، صحت و تعلیم و تربیه جلب می‌کنیم."

هیئت حکومت طالبان در نشست روز دوشنبه (۴ دلو) خود با نمایندگان امریکا، ایتالیا، فرانسه، جرمنی، بریتانیا، ناروی، اتحادیۀ اروپا و قطر گفت‌وگو کرده است.

اما برخی دیپلمات‌های غربی که در این گفت‌وگوها سهم داشتند می‌گویند، در این نشست نگرانی‌های شان را به گونۀ واضح با طالبان شریک کرده اند.

جسپرویک، نمایندۀ خاص جرمنی برای افغانستان و پاکستان

از این میان جسپرویک، نمایندۀ خاص جرمنی برای افغانستان و پاکستان در توییتر خود نوشته است که در این نشست واضح ساخته که تمام انسان‌ها آزاد به دنیا آمده اند و از لحاظ حیثیتی و حقوقی یکی هستند.

آقای جسپر افزوده است که او در نشست با مقام‌های افغانستان، امریکا و نمایندۀ اروپا اظهار کرده که زندانی کردن مردم، سرکوب کردن و آزار و اذیت آنان، فضای ترس و تهدید را به میان می‌آورد و در کنار آن باید دختران به مکاتب دسترسی داشته باشند.

قبل از آغاز این گفت‌وگوها توماس وست نمایندۀ خاص امریکا برای افغانستان گفته بود که همراه با متحدین خود یکجا برای ایجاد یک حکومت همه‌شمول، افغانستان با ثبات و افغانستانی که حقوق بشر در آن مصون باشد به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد.

اما امیرخان متقی، رهبر هیئت حکومت طالبان می‌گوید که آنها برای ایجاد حکومت همه‌شمول تلاش کرده اند، اما به گفته او، این کافی نیست و می‌خواهند که یک حکومتی به میان آید که قابل قبول همه افغان‌ها باشد.

در کنار بحث‌ها در مورد افغانستان در اسلو، این سفر برای طالبان به یک درد سر دیگر مبدل شده است.

قبل از رسیدن طالبان و حالا که هیئت طالبان در اسلو حضور دارد، شماری از افغان‌ها هر روز به گونه اعتراضی به محل گفت‌وگوها می‌روند، جایی‌که مقام‌های طالبان هم حضور دارند.

آنها شعارهایی بر ضد طالبان سر می‌دهند تا جایی که شب گذشته یک دختر افغان در اعتراض به اینکه طالبان بر موسیقی محدودیت وضع کرده اند، ترانه سرزمین من را به خوانش گرفت.


گفت‌وگوهای آغاز شده در ناروی تا حد زیاد تحت شعاع محدودیت‌های وضع شده بر زنان از سوی طالبان قرار گرفته و مقام‌های طالبان را مجبور کرده است که در این بخش وضاحت بدهند.

قابل یاد آوریست که هیئت طالبان در روز اول نشست اسلو با شماری از افغان‌ها به شمول نمایندگان زنان، فعالان جامعۀ مدنی و خبرنگاران که به گونۀ رسمی به این نشست دعوت شده بودند، دیدار کرده و در مورد مسایل حقوق بشری با آنان گفت‌وگو کرده است.