بیش از ۸۰ هزار فعال حقوق زنان و بشر: جهان در حمایت از زنان در برابر طالبان بایستد

شماری از زنان افغان و شماری از طالبان مسلح

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، بیش از ۸۰ هزار فعال حقوق زنان و بشر و حامیان جهانی‌شان با امضای یک درخواست‌نامه از جامعه جهانی خواسته اند که بی‌درنگ از حقوق زنان در افغانستان دفاع کند و در حمایت از زنان در برابر حکومت طالبان بایستند.

این سازمان همچنان گفته طالبان باید در برابر محروم کردن زنان و دختران از حقوق‌شان پاسخگو باشند.

به‌گفتۀ این سازمان، در این درخواست‌نامه که به مناسبت روز جهانی زن تهیه شده و به تمام دولت‌های جهان ارسال شده، از همه دولت‌ها خواسته شده که افزون بر اولویت دادن بی‌درنگ به حقوق زنان و دختران از این روند نظارت و پشتیبانی کنند.

اکنون چشم برخی از زنان افغانستان به پاسخ این درخواست‌نامه دوخته شده‌است.

نشان سازمان عفو بین‌المل و حضور یک زن در این سازمان

نگینه خلیلی غوری رئیس بخش جلوگیری از خشونت لوی سارنوالی در حکومت پیشین افغانستان می‌گوید: "وظیفه همه کشورهای جهان است که برای جلوگیری از هم ریختن نظم جهانی دست به کار شوند. ما از همه دولت‌ها می‌خواهیم که در برابر طالبان سکوت نکنند. مهم این است که اکنون پاسخ به این نامه چه خواهد بود و دولت‌ها چه خواهند کرد."

یامینی مشرا مسئول بخش آسیای جنوبی سازمان عفو بین‌الملل گفت: "در شش ماه گذشته طالبان به گونۀ سیستماتیک در برابر زنان و دختران با اعمال راهکارها چنان تبعیضی عمل کرده‌اند که به شدت آزادی حرکت و بیان زنان را محدود می‌کند و دسترسی دختران به تحصیل و کار را تضعیف می‌کند، تنها در نیم سال سهم دو دهۀ زنان از بین رفته است."

امروز هشتم مارچ روز جهانی زن است، اما به‌گفتۀ سازمان عفو بین‌الملل، در این روز زنان و دختران افغان نه‌تنها از دسترسی به حقوق انسانی خود بی‌بهره اند، بلکه مورد ظلم طالبان نیز قرار گرفته اند.

یامینی مسئول بخش جنوب آسیای سازمان عفو بین‌الملل گفت: "برای پشتیبانی از حقوق زنان و دختران نیاز به مداخلۀ چند جانبه، از جمله تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است. به‌عنوان مثال، یک راهکار نظارتی به رهبری سازمان ملل برای نظارت بر وضعیت زنان باید ایجاد شود و طالبان را پاسخگو قرار دهد."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید که آنان متعهد به تأمین حقوق زنان هستند.

آقای مجاهد می‌افزاید: "زیر عنوان زنان، زنان به انجام کارهایی تشویق می‌شوند که خلاف ارزش‌ها و سنت‌های اسلامی است. زنان افغان این را نمی‌خواهند. زنان افغان مسلمان هستند، آن‌ها حقوق خود را در چهارچوب اسلام می‌خواهند. امارت اسلامی نیز خود را به‌عنوان یک مسلمان و متعهد به رهبری اسلام پابند به این حقوق می‌داند."

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، محدودیت‌های گونه‌گونی برای زنان اعمال شده که اعتراض‌های جهانی را برانگیخته است.