واکنش‌ها به بازداشت افراد در کابل؛ طالبان: این کار را برای امنیت مردم می‌کنیم

طالبان مسلح

در حالی‌که بازداشت افراد از اقشار مختلف توسط حکومت طالبان ادامه دارد و این موضوع واکنش‌هایی را برانگیخته است، حکومت طالبان می‌گوید که این کار را برای امنیت و ثبات مردم انجام می‌دهد.

اما برخی باشنده‌گان کابل به این باور اند که بازداشت غیر نظامیان، استادان پوهنتون‌ها، فعالان مدنی و هنرمندان از سوی حکومت طالبان کار درستی نیست و شکاف میان حکومت طالبان و مردم را بیشتر خواهد کرد.

یک باشندۀ پل سرخ شهر کابل که استاد یکی از پوهنتون‌های این شهر است و به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود می‌گوید، حدود سه ماه پیش زمینۀ ترک افغانستان برایش میسر شد، اما چون حکومت طالبان وعده داده بود که محیط کاری امن را برای مردم فراهم می‌کند، او نرفت.

اما او اکنون می‌گوید، بازداشت‌های حکومت طالبان به‌شمول استادان پوهنتون‌ها، نگرانی‌هایی را برانگیخته است.

این استاد می‌افزاید: "بازداشت استادان پوهنتون بدون دلیل، بازداشت اعضای جامعۀ مدنی، همه چیزهایی است که مردم انتظار آن را ندارند. آن‌ها هنوز هم تکذیب می‌کنند و می‌گویند که این افراد را بازداشت نکرده‌اند، اما پس از آزاد سازی افراد می‌گوید که طالبان آنان را بازداشت کرده بودند."

یک طالب مسلح در شهر کابل

روحینا که محصل سال چهارم رشتۀ حقوق و علوم سیاسی است، می‌گوید که قبلاً نظرات خود را در سمینارهای پوهنتون با سایر محصلان در میان گذاشته است.

با این حال، او می‌گوید اکنون ترس از حکومت طالبان سبب شده که او تمایلی به صحبت با همصنفی‌هایش نداشته باشد و همچنین نظرات خود را با آنان در میان نگذارد.

روحینا می‌گوید: "حکومت باید صبور باشد، حوصله داشته باشد، به صدای همه طرف‌ها گوش دهد. تا حال چقدر افراد را بازداشت کرده، چقدر دیگر را بازداشت خواهد کرد؟ این راه حل مشکل نیست، مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. این کار تنها شکاف را میان حکومت و مردم ایجاد می‌کند و جوانان باور خود را نسبت به حکومت فعلی از دست می‌دهند. حکومت فعلی باید در عوض این کارها روی ایجاد باور میان مردم کار کند."

پس از حاکمیت طالبان در ۱۵ اگست، صدها تن از اقشار مختلف جامعه از سوی طالبان بازداشت شدند، برخی چندی بعد آزاد شدند و برخی دیگر ادعا می‌شود که تا هنوز سرنوشت‌شان نامعلوم است.

در میان این بازداشت شده‌ها، زنان معترض، استادان پوهنتون‌ها، فعالان مدنی و هنرمندان نیز شامل اند.

در آخرین مورد خانواده ندیمه، کمدین افغان مشهور به پتینگر کاکی به رسانه‌ها گفته که او توسط طالبان بازداشت شد و پس از حدود سه هفته در بند بودن آزاد شد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید، آنان این کار را برای امنیت و ثبات مردم انجام می‌دهند.

آقای مجاهد افزود: "به هیچ‌کس ظلم نشده، کسی هم که بازداشت شده، پس از پایان تحقیق پس آزاد شده. از کسی وضاحت خواسته شده و برخی ممکن گاهی اشتباهی بازداشت شدند و پس به خانه بازگردانده شدند. برخی رویدادهای امنیتی و دعواهایی وجود دارد که حکومت وظیفه دارد بازداشت کند. امنیت مردم برای ما مهم است و رسیده‌گی به آن وظیفه ماست."

نجیب ننگیال آگاه امور سیاسی در این‌باره می‌گوید قبلاً هم افغانستان چنین رژیم‌هایی را از سر گذشتانده، اما بقایی نداشته است.

او می‌گوید، عمر رژیم‌هایی که به حقوق بشر احترام ندارند، کوتاه است.