قوای هوایی روسیه پایگاه نظامی اوکراین در غرب این کشور را هدف قرار داد

مقامات اوکراین می‌گویند به اساس معلومات ابتدایی نیروهای روسیه بامداد امروز هشت راکت به یک پایگاه نظامی در نزدیکی مرز پولند شلیک کرده اند.

اگرچه انتون میرونوویچ سخنگوی اکادمی نیروهای زمینی اوکراین گفت که گزارش‌های ابتدایی می‌رسانند که در این حملۀ هوایی کسی کشته نشده اما والی منطقه سپس گفت که در این حمله نه نفر کشته و ۵۷ تن دیگر زخمی شدند.

ماکسیم کوزیتسکی گفت طیاره‌های روسی ۳۰ راکت به سوی این تاسیسات شلیک کردند که برخی در هوا رهگیری و از بین برده شد.

این پایگاه در ۲۵ کیلومتری سرحد پولند یکی از بزرگترین پایگاه‌های نظامی در غرب اوکراین است که نیروهای این کشور اکثریت تمرینات نظامی خود با کشورهای ناتو را در آنجا انجام می‌دهند.

در یک رویداد دیگر، شاروال ایوانو فرانکیفسک گفت که میدان هوایی این شهر در غرب اوکراین نیز مورد حمله قرار گرفته است.

در این میان رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی در هشدار خود به نیروهای روسیه گفت که اگر سعی کنند به پایتخت کی‌یف داخل شوند با جنگ تا سرحد مرگ روبرو خواهند شد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین

وی در اشاره به نیروهای روسی گفت که اگر آنها تصمیم داشته باشند که از بمباردمان سرتاسری استفاده کرده تاریخ منطقه را محو کنند و همه اوکراینی‌ها را از بین ببرند در این صورت خواهند توانست که به کی‌یف داخل شوند و اگر این هدف آنها باشد بیایند داخل شوند ولی در این سرزمین تنها خودشان زندگی خواهند کرد.

رئیس جمهور زلنسکی که از کی‌یف چندین بار در شبکه‌های اجتماعی ظاهر شد گفت که بعد از سه هفته جنگ برخی شهرک‌های اوکراین از بین برده شده اند.

آتشباری توپخانه نیروهای روسی روند تخلیۀ هزاران نفر را که در شهرهای محاصره شده گیرمانده اند مانع شده است. ۲.۵ میلیون نفر از اوکراینی‌ها به کشورهای همجوار آواره شده اند.

وزارت دفاع اوکراین گفت هفت غیرنظامی اوکراینی به شمول یک طفل دیروز در اثر آتشباری نیروهای روسی به یک کاروان کمک‌های بشردوستانه کشته شدند.

سربازان روسی این کاروان پناهجویان را وادار کرد که دوباره برگردد. این هفت نفر از جمله صدها تنی بودند که سعی داشتند از قریه پیریموها در بیست کیلومتری شمالشرق کی‌یف فرار کنند.

طبق گزارش یک تعداد مردم دیگر در این رویداد زخمی شدند.

مسکو گفته است که برای خارج شدن مردم از مناطق جنگ دهلیزهای بشری ایجاد می‌کند ولی مقامات اوکراین می‌گویند که سربازان روسی با گلوله باری به سوی غیرنظامیان حرکت مردم در این مسیرها را مختل می‌کنند.

ایرینا ویریشچوک معاون صدراعظم اوکراین روز شنبه گفت که از جمله ۱۴ دهلیزی که مورد توافق قرار گرفته صرف نه دهلیز باز اند و سیزده هزار نفر از این مسیرها تخلیه شده اند.

رئیس جمهور اوکراین گفت بعد از اینکه نیروهای این کشور ۳۱ دستۀ تکتیکی نیروهای روسیه را از میدان محاربه خارج ساخت مسکو نیروهای تازه نفس به جبهه می‌فرستد.