تصمیم جدید کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان؛ به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهیم

ساختمان دفتر مرکزی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در کابل

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، برای تاثیر گذاری روی وضعیت حقوق بشری افغان‌ها به گونهٔ مسئولانه به کارش ادامه خواهد داد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر این اعلام را پس از آن کرد که طالبان تشکیلات این نهاد را لغو کرده و گفته اند که بودجه کافی ندارند و نیز نیازی برای ادامۀ کار این کمیسیون نیست.

اما کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به روز جمعه با نشر یک اعلامیه‌یی در ویب سایت و صفحهٔ رسمی فسبوک‌ خود گفته است، اگرچهٔ وضعیت بد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی افغانستان کار آنان را متاثر ساخته است،‌ اما کمیسیون یاد شده در هماهنگی با سازمان های ملی و جهانی، به گونهٔ مستقل در موارد حقوق بشری ، بدون کدام دیدگاه و رویکرد سیاسی با تمرکز بیشتر و با کارکنان جدید‌اش فعالیت‌ های خود را ادامه خواهد داد.

نعیم نظری ریاست کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان را به عهده خواهد داشت

در اعلامیهٔ این کمیسیون آمده است،« کمیسیون حقوق بشر افغانستان در برابر آن حوادث، بی‌نظمی ها و رویکردهای که حقوق بشری مردم را متاثر و نقض کرده است، موقف واضح و صریح خواهد داشت»

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، باآن‌که در بخش مدیریتی، هویتی و مالی با مشکلات سختی رو به رو است، اما با آن‌هم در سطح جهانی با نهادهای حمایت کنندهٔ چون شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، کمیشینری عالی حقوق بشر، نهاد های ملی حقوق بشر و دیگر فعالان و مدافعان در ارتباط است.

بیشتر در این باره: انحلال «کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان»؛ افغانها مرجعی برای رسیده گی به شکایات ندارند


اگرچهٔ شهرزاد اکبر ‌رئیس پیشین این کمیسیون استعفا داده، اما اعلامیه خاطر نشان ساخته است که نعیم نظری که پیش از این معاون بود، در توافق با اکثریت آرای اعضای این کمیسیون، به عنوان رئیس جدید کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان انتخاب شده است.

اما، تاهنوز روشن نیست که این اعضای کمیسیون مستقل حقوق افغانستان بشر در کابل هستند و یا هم بیرون از کشور اند.

چندی پیش شهرزاد اکبر در مورد استعفا‌ی خود از این پُست در مصاحبهٔ با رادیو آزادی در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان نگرانی شدید نشان داده بود.

" شهرزاد اکبر ‌رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات

در مورد ادامهٔ کار کمیسیون یاد شده از حکومت طالبان پرسیدیم، اما طالبان پاسخ ندادند.

کمیسیون حقوق بشر در حالی ادامهٔ کار‌اش را اعلام می‌کند که حکومت فعلی طالبان بر نقض حقوق بشر و وضع محدودیت ها بالای دختران و زنان در داخل و بیرون از افغانستان مورد انتقادی های شدیدی قرار دارد.

لغو کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از سوی طالبان واکنش‌های شدیدی را نیز در پی داشته است.

میشل باشلی رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد این تصمیم را به شدت نکوهش کرده و آن را گام عمیق برای یک عقب نیشینی خوانده است.

ریچارد بینت، گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل متحد در بخش حقوق بشر نیز در واکنش به این تصمیم در صحفهٔ تویترش این اقدام را یک شکست بزرگ عنوان کرد.

بینت افزود، نیاز بیشتری برای نظارت و ارتقای حقوق بشر، به یک میکانیزم داخلی و مستقل است.