هیئت وزارت خارجه هند درکابل برای کمک های بیشتر به افغانستان ابراز آماده گی کرده است

هند برای همکاری های بیشتر اقتصادی و کمک های بشری برای افغانستان ابراز آماده گی کرده است.

یک هیئت وزارت خارجه هندوستان که سرگرم دیدار از کابل است٬ به مقامات حکومت طالبان در کابل گفته است که هند آماده همکاری در زمینه های مختلف به ویژه امور بشری در افغانستان است.

ریاست هیئت هندی را جی پی سینگ، دیپلومات ارشد و منشی وزارت امور خارجه هند بر عهده دارد و این هیئت با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز ملاقات کرده است.

قهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در تویتر خود نوشته که در این ملاقات روابط دیپلوماتیک، تجارت دوجانبه و کمکهای بشری مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است.

به گفتۀ بلخی٬ هیئت هندی اطمینان داده که دهلی جدید همکاری با افغانستان را در زمینه های مختلف در نظر خواهد گرفت.

وزارت خارجه طالبان ادعا کرده که صادرات افغانستان به هند در سالجاری نسبت به سال های گذشته افزایش یافته و هیئت هندی به آنها گفته که ممکن است این صادرات افزایش یابد.

تا هنوز مشخص نیست که هیئت هند تا چی وقت در کابل باقی خواهد ماند.

بیشتر در این باره: نخستین هیئت هندی پس از حاکمیت طالبان وارد کابل شده است

وزارت خارجه هند به روز پنجشنبه در اعلامیه ای گفت که هدف از سفر این هیئت به کابل، گسترش کمک های بشری هند به افغان ها، بررسی پروژه های تمویل شده توسط این کشور و ارائه کمک های طبی با افغانستان است.

هند با حکومت سابق افغانستان در بخش های ملکی و نظامی همکاری داشت. هند، نظامیان افغان را آموزش می داد و در بخش ملکی نیز در شماری از پروژه های بزرگ مانند ساختمان جدید شورای ملی افغانستان و بند سلما سرمایه گذاری کرده است.

هنگامی که طالبان در ماه اگست سال گذشته دوباره بر افغانستان تسلط یافتند و بحران بشری افزایش یافت، هند اعلام کرد که ۵۰ هزار متریک تُن گندم به افغانستان کمک می کند.

چندین محموله گندم کمکی هند در ماه های اخیر وارد افغانستان گردیده و برای نیازمندان توزیع شده است.

مقداری از این گندم از طریق پاکستان به افغانستان رسیده و این روند هنوز هم ادامه دارد.

وزیر خارجه هند قبلا گفته بود که اگر طالبان امنیت سفارت این کشور را در کابل تامین کنند، هند می تواند فعالیت های قونسلی اش را از سر گیرد.

هیأت وزارت خارجهٔ هند در حالی وارد کابل شده است که یک هیئت متشکل از بزرگان قومی و سیاستمداران مناطق قبایلی پاکستان نیز برای گفتگوهای صلح با تحریک طالبان پاکستان، در کابل به سر میبرد.

طالبان گفته اند که در مذاکرات بین حکومت اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان میانجیگری می کنند و این تلاش ها به خوبی پیش می رود.

هند و پاکستان که مدت هاست با یکدیگر اختلاف دارند، هر یک تلاش می کنند تا با رژیم های حاکم در افغانستان نزدیک باشند.

اما دیده شود که حکومت طالبان چگونه منافع و روابط خود را با این دو کشورهای رقیب دارای اسلحۀ هسته ای٬ مدیریت خواهد کرد.