امریکا: در برابر تهدید‌های احتمالی از افغانستان هوشیار هستیم

بیرق امریکا

امریکا بار دیگر در بارۀ تهدیدهای احتمالی از افغانستان اعلام آماده‌گی کرد.

وزارت خارجهٔ‌ این کشور می‌گوید، هرچند امریکا در افغانستان حضور نظامی ندارد، اما در برابر تهدید‌های احتمالی که از افغانستان بر می‌خیزد هوشیار است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا ناوقت روز پنجشنبه «۱۲ جوزای ۱۴۰۱» در یک نشست خبری گفت، اگرچه طالبان تعهد شکست گروه داعش را داده‌اند،‌ اما تأکید می‌کند که طالبان باید برای مبارزه با هراس‌افگنی بر تمامی وعده‌‌هایشان عمل کند.

طالبان باید برای مبارزه با هراس‌افگنی بر تمامی وعده‌‌هایشان عمل کند.

ند پرایس در پرسش به پاسخ یک خبرنگار در این نشست گفت: "من در مورد این گزارش مشخص تبصره نمی‌کنم، اما این را می‌گویم که طالبان و داعش به چند علت دشمنان قسم خورده هم ‌اند و ما در این مورد نظر خود را بیان کردیم، طالبان تعهداتی در بارۀ به حاشیه راندن این گروه کرده‌اند، اما از تهدید های بالقوهٔ داعش علیه امریکایان و امریکا هوشیار هستیم، افغانستان باید از این وضعیت خارج شود و ما بار دیگر از طالبان می‌خواهیم بر تعهدات‌شان پابند باشند و بر وعده‌های ضد هراس‌افگنی شان عمل کنند و به این گروه‌ها اجازه ندهند تا به گونهٔ آزادانه در افغانستان فعالیت کنند."

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا

پیش از این نیز وزارت دفاع امریکا و وزارت خارجهٔ این کشور نگرانی‌ها و هشدار ها را در پیوند به تهدید‌های احتمالی داعش از افغانستان مطرح کرده بود.

اما مقام‌های حکومت طالبان اطمینان می‌دهند که اجازه نخواهند داد که از خاک افغانستان در برابر دیگران استفاده شود.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید: "ما تلاش می‌کنیم تا این گروه فاسد به نام داعش را که در افغانستان فعالیت می‌کند محو کنیم، تا افغانستان آرام و قابل اعتماد شود. آن زمان برای هیچ کسی هیچ نوع ضرری متوجه نخواهد بود، تعهدات ما با امریکا سر جایش است."

آقای مجاهد هچنان گفت که امریکا نیز باید با حذف برخی از اعضای حکومت این گروه، از لیست سیاه، به رسمیت شناختن حکومت‌شان و آزادسازی ذخایر بانکی افغانستان به تعهدات خود با مردم افغانستان عمل کند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

این در حالی است که چندی پیش محمد یعقوب مجاهد وزیر دفاع حکومت طالبان در گفت‌وگو با تلویزیون سی ‌ان‌ان گفته بود، به اساس توافق‌نامهٔ دوحه با امریکا، طالبان مسئولیت ملی دارند تا بر تعهدادت‌شان عمل کنند و خاک افغانستان بر ضد امریکا استفاده نخواهد شد.

اما بیل روگیو عضو یک نهاد امریکا برای دفاع از دموکراسی به رادیو آزادی گفت، طالبان در حال حاضر تسلط کامل بر افغانستان دارند و روابط آن‌ها با القاعده بیشتر تهدیدآمیز است.

طالبان مسئولیت ملی دارند تا بر تعهدادت‌شان عمل کنند

آقای روگیو می‌افزاید: "ما دیدیم که پیش از حمله‌های یازدهم سپتامبر زمانی‌که القاعده پناه‌گاه امن در افغانستان داشت چه شد. امروز طالبان حاکمیت کامل بر افغانستان دارند، به این معنی که طالبان می‌توانند پناه‌گاه امن برای القاعده فراهم سازند. این به القاعده فرصت و زمان آن را می‌دهد که جنگجویان آن می‌توانند آن‌جا بروند، منسجم شوند و آموزش ببینند. رهبران و دست‌اندرکاران این گروه می‌توانند حمله‌ها را در برابر غرب و منافع غرب در جهان طرح‌ریزی کنند. امروز این تهدید بزرگ‌تر است، تهدید القاعده که از افغانستان و منطقه بر می‌خیزد امروز بزرگ‌تر از آن‌چه است که پیش از یازدهم سپتمبر بود."

دو تن از جنگجویان طالبان در شهر کابل

اخیراً بیشتر از رسانه‌های امریکایی و پاکستانی نیز برعلاوهٔ حضور گستردهٔ گروه داعش، از فعالیت القاعده و طالبان پاکستانی یا تی‌تی‌پی در افغانستان گزارش داده‌اند.

سازمان ملل متحد هم در اخرین گزارشش از روابطی میان طالبان و القاعده خبر داده‌است.