وزارت دفاع طالبان: کنترول کامل بر واخان بدخشان داریم

نمایی از منطقهٔ سرحدی و کوهستانی واخان بدخشان

در پی واکنش ها در بارۀ ادعای علامت گذاری مرزی از سوی پاکستان در ساحاتی از ولسوالی واخان ولایت بدخشان ، وزارت دفاع طالبان می گوید که تمام مناطق مرزی این ولایت تحت کنترل طالبان است.

این وزارت در اعلامیۀ روز پنجشنبه گفت که مسئولان فرقۀ موسوم به " عمر ثالث" و لوای هشتم سرحدی با دیگر مسئولان برای بررسی وضعیت ولسوالی های واخان ، زیباک و اشکاشم ولایت بدخشان به این ولسوالی ها رفتند و از مناطق مرزی دیدن کردند.

در اعلامیه همچنان گفته شده است که نیروهای طالبان متعهد به حسن همجواری با همسایه ها بوده و در صورت تجاوز به حریم افغانستان از قلمرو این کشور دفاع خواهند کرد.

اخیراً نشر ویدیویی در شبکه های اجتماعی مبنی بر ساخت خطوط مرزی در واخان بدخشان در شمال شرق افغانستان از سوی پاکستان، واکنش های گسترده یی را در میان افغان به همراه داشت.

در این ویدیو که صحت آن تایید نشده و تاریخ و محل ثبت اش نیز روشن نیست٬ دیده می شود که برخی مردان مسلح نشانۀ کانکریتی سرحدی را تخریب می کنند.

در این تصویر شماری از افراد طالبان دیده میشوند که نشان سنگی مربوط به پاکستان را که گفته می شود در قلمرو افغانستان بنا شده است٬ تخریب می کنند.


ادعا شده که این نشانی مرزی از سوی پاکستان در قلمرو افغانستان بنا شده است.

بیشتر در این باره: واکنش‌ها به تلاش های پاکستان برای ملحق کردن بخشی از واخان به خاکش

اسلام آباد در این باره هنوز چیزی نگفته است.

کریم خُرم سابق رئیس دفتر حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان٬ حدود یک هفته پیش در توییتر نوشت که "پاکستان به تکرار و با اصرار از رئیس جمهور کرزی خواسته بود تا اجازۀ عبور خط ترانزیتی را به آن کشور از مسیر واخان بدهد اما آقای کرزی تا آخر نپذیرفت. وی افزوده که شنیده است که این خواست از طالبان نیز مطرح شده است.

اما به گفتهٔ آقای خُرم اجازۀ عبور خط ترانزیتی به پاکستان اهمیت ترانزیتی افغانستان را کاهش میدهد ، این کشور را منزوی میکند و خطر جدا ساختن افغانستان را به وجود خواهد آورد.

از سوی دیگر شماری از اعضای پیشین ولسی جرگهٔ افغانستان گفته اند که مردم این کشور اجازۀ تجاوز به قلمرو افغانستان را نمی دهند و در برابر این گونه حرکت ها قاطعانه می ایستند.