لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

واکنش‌ها به تلاش های پاکستان برای ملحق کردن بخشی از واخان به خاکش


تخریب لوحه سنگ ساخته شده توسط پاکستان در ولسوالی واخان بدخشان توسط نیروهای طالبان.
تخریب لوحه سنگ ساخته شده توسط پاکستان در ولسوالی واخان بدخشان توسط نیروهای طالبان.

پس از منتشر شدن ویدیو‌ها در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر ساخت خطوط مرزی در واخان بدخشان در شمال شرق افغانستان از سوی پاکستان، این موضوع واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است.

در این ویدیو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و زمان دقیق آن مشخص نیست، یک شخص که خود‌ش را طالب معرفی می‌کند، ادعا می‌کند که پاکستان در واخان بدخشان در شمال شرق افغانستان خطوط مرزی ساخته و خاک افغانستان را تصاحب کرده است.

فرد یاد شده می‌گوید، پاکستان آهسته آهسته می‌خواهد این ساحه را تحت حاکمیت خود در آورد: "مجاهدین امارت اسلامی به ساحه آمدند، تا این را از نزدیک بررسی کنند، اگر به آرامی شود خو خوب، اگر نشود، اگر به زور هم باشد ما یک بلست خاک خود را هم به کسی نمی‌دهیم."

در ویدیو دیگر دیده می‌شود که شماری از افراد مسلح همین خطوط را که نام پاکستان و تاریخ سال ۲۰۲۱ در آن نوشته است را تخریب می‌کنند.

از این تاریخ طوری برداشت می‌شود که این خطوط سمنتی در سال ۲۰۲۱ ساخته شده، اما معلوم نیست که این کار در زمان نظام جمهوری یعنی قبل از ۱۵ آگست و یا پس از آن ساخته شده است.

رادیو آزادی خواست در این مورد دیدگاه رسمی حکومت طالبان را بگیرد، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگو و عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع حکومت طالبان دستیاب نشدند.

تلویزیون ملی که تحت کنترل طالبان است در صفحه توییترش واکنش وزارت دفاع حکومت طالبان را در پیوند به ادعا های که گویا نیروهای سرحدی پاکستان در ولسوالی واخان بدخشان داخل خاک افغانستان شده نشر کرده و نوشته که به شمول واخان تمام مناطق سرحدی و خطوط فرضی افغانستان به طور کامل زیر کنترل نیروهای سرحدی قرار دارند و هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

شهاب الدین دلاور
شهاب الدین دلاور

چند روز پیش نیز شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان در گفت‌وگو با تلویزیون ملی موضوع ایجاد تاسیسات در واخان توسط پاکستان را رد کرده بود.

موضوع ایجاد تاسیاست پاکستان در منطقۀ واخان در خاک افغانستان در حالی شدت گرفته که کریم خرم، رئیس دفتر حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در صفحهٔ توییتر خود نوشته است: "پاکستان بار‌ها و با اصرار از رئیس جمهور حامد کرزی خواست تا واخان را جدا کند و در آن برای تجارت با تاجیکستان سرک بکشد، اما او تا پایان این خواست را نپدیرفت."

آقای خرم افزود، شنیده‌است که به تازگی این خواست از طالبان نیز مطرح شده است، اما به گفتهٔ او، این کار اهمیت ترانزیتی افغانستان را کاهش می‌دهد و این کشور را منزوی می‌کند و خطر جدا ساختن افغانستان را به میان می‎‌آورد.

در عین حال شماری از اعضای پیشین ولسی جرگهٔ افغانستان که در بیرون از افغانستان و به گونۀ آنلاین نشست برگزار می‌کنند، از طالبان می‌خواهند که جلو این حرکت مغرضانهٔ پاکستان را بگیرد.

آنان ناوقت روز چهارشنبه با نشر یک اعلامیه که یک کاپی آن به رادیو آزادی رسیده است، نگاشته اند، ملت افغانستان هیچ‌ کشوری را در قلمروش اجازۀ تجاوز و تخلف را نداده است و پس از این نیز به گونهٔ قاطعانه در برابر آن می‌ایستد.

در این اعلامیه از طالبان خواسته شده است که در برابر این حرکت مغرضانهٔ پاکستان بی‌ایستند.

حرکت جمهوری خواهان افغانستان نیز صبح امروز در یک اعلامیه در این مورد نگرانی جدی خود را ابراز کرده و افزوده است که در این مورد با هر نوع اقدام که تمامیت ارضی و منافع بزرگ افغانستان را آسیب می‌رساند مخالف اند.

تبصره‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز نشان می‌دهند که پاکستان می‌خواهد با ایجاد تاسیسات در خاک افغانستان واخان را به تصرف خود در آورد و یک دهلیز اقتصادی بین چترال و تاجیکستان بسازد.

به گفتۀ تحلیلگران اقتصادی، پاکستان می‌خواهد راه آسان و ارزان برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه پیدا کند.

XS
SM
MD
LG