نبود امکانات تداوی در غور سبب گسترش اعتیاد در خانواده‌ها شده است

یکی از خانواده ها در ولایت غور که همه اعضای آن به مواد مخدر معتاد اند

نبود امکانات تداوی معتادان در غور سبب شده تا معتادان همچنان در دام اعتیاد گیر بمانند و خانواده های بیشتری به مواد مخدر معتاد شوند.

از جمع این قربانیها یکی هم خانواده هفت نفری سلیمان است که اعضای آن یکی پی دیگر به مواد مخدر معتاد شده اند و حال در نبود دسترسی به امکانات تداوی درد جان سوز اعتیاد را به دوش میکشند.

آسيه ۲۲ ساله یک عضو خانواده سلیمان که تمامی هفت عضو آن به مواد مخدر معتاد اند.

آسيه در فیروزکوه مرکز ولایت غور در کنج یک خانه گلی نشسته و یکجا با پدر و پنج عضو دیگر خانواده اش مواد مخدر نوع شیشه را دود میکنند.

"وضعیت ما خیلی خراب است، از استفاده مواد مخدر به تنگ آمدیم، من تصمیم گرفتیم که به خواست خدا مواد مخدر لعنتی را که زنده گی من را تباه ساخته ترک کنم و بیشتر از این توان تحمل این وضعیت تاریک را ندارم. از حکومت امارت اسلامی خواهش من این است که کلینیک های ترک اعتیاد زنان را در غور فعال سازد و برای ما کاری کنند که ما از شر مواد مخدر رهایی پیدا کنیم."

شماری از معتادین

سلیمان ۴۶ ساله پدر چهار دختر و یک پسر، شش سال قبل در ایران به شیشه معتاد شد.

وی پس از آمدن به غور به دلیل دسترسی آسان و ارزان به شیشه، مقدار استفاده از آن را افزایش داد و همه روزه در برابر چشمان فرزندانش از آن استفاده میکرد.

استفاده سلیمان از مواد مخدر در برابر چشمان خانواده سبب شد که خانم، سه دختر و یک پسر وی نیز به شیشه معتاد شوند و در چهار سال گذشته درد اعتیاد را بکشند.

"هفت نفر عضو خانواده استیم، همه ما به مواد مخدر معتاد استیم، از دولت خواهش دارم که ما را از این مشکل نجات دهد، آینده ما هیچ شده، اما اطفال ما از این مشکل نجات یابند تا آینده شان تامین شود. فعلاً در وضعیتی که استند زنده گی خود را نمیفهمند، شب و روز در غم مواد استند که از کجا پیدا کنند و مصرف کنند."

حالا داکتران تعدادی از معتادین را در بیرون از کلینیک ها تداوی می کنند

نسیمه عضو خورد سال خانواده که ناخواسته در دام اعتیاد گیر مانده و سه سال از مواد مخدر استفاده کرده، منتظر فراهم شدن فرصت تداوی است.

وی میگوید، اعتیاد به مواد مخدر صحتش را گرفته و از تعلیم محرومش ساخته است.

" پدر و مادرم معتاد شده، من هم در این عمل آغوشته شدیم، از دولت میخواهم که ما را از این مشکل رها سازد تا درس بخوانیم و زنده گی خود را بسازیم."

بسیاری از کلینیک های تداوی معتادین مواد مخدر حالا امکانات تداوی در اختیار ندارند

در حالی که هیچ کلینیکی برای تداوی معتادان زن و اطفال در غور وجود ندارد، سه ماه قبل تنها مرکز تداوی معتادان مرد نیز خدمات داخل بسترش را متوقف کرد.

داکتر محمد عمر لعلزاد مسوول شفاخانه ۲۰ بستر ترک اعتیاد مردانه در غور میگوید، آنان زنان و اطفال را با به کارگیری شیوه تداوی در منزل کمک میکنند، اما تداوی معتادان این شیوه خیلی موثر نیست.

" ما در سطع ولایت غور یک شفاخانه بیست بستر مردان داریم، ما اصلاً برای خانمها بستر نداریم، ما برنامه های تداوی در منزل را برای زنان و اطفال داریم. در حال حاضر بسترهای ما به دلیل نبود بودجه تعطیل است، ولی فعالیت های ساحوی ما دوام دارد. ما افراد را خارج از شفاخانه تداوی میکنیم، ولی متاسفانه که تداوی در منزل خیلی موثر نیست، چون معتاد به مواد مخدر دسترسی دارد، قید و قیودات وجود ندارد و وقتی شک پیدا میشود، معتاد از تداوی خارج میشود."

افزایش اعتیاد در میان خانواده ها، به ویژه استفاده از مواد مخدر کیمیاوی به شمول شیشه در غرب کشور در حالی است که در دو سال اخیر تولید شیشه یا ميتامفيتامين (methamphetamine) در این ولایت ها افزایش یافته است.

سطح مراجعه معتادان به مراکز صحی نیز نشان میدهد، معتادانی که در گذشته از مواد مخدر نباتی استفاده میکردند، حال بیشتر به شیشه رو آورده اند.

گزارش: حفیظ نورزاد