لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۰

یگانه مرکز تداوی معتادان در کندهار٬ خدمات داخل بستر برای معتادان را متوقف کرد


نمایی از شهر کندهار
نمایی از شهر کندهار

تنها مرکز تداوی معتادان مواد مخدر در ولایت کندهار٬ ارائه خدمات داخل بستر برای معتادان را به دلیل نبود امکانات متوقف کرده است.

در حال حاضر هیچ مرکز دولتی تداوی معتادان در کندهار فعال نیست، اما تعدادی از مراکز خصوصی وجود دارد که در بدل پول معتادان را تداوی میکند.

مرکز (۷۰) بستر تداوی معتادان که از ده سال به اینسو در ولایت کندهار فعال است، در حدود پنجاه هزار معتاد را تداوی کرده است.

مصارف این مرکز از بودجه دولت تامین میشد، اما نبود امکانات مالی در این اواخر سبب شد تا ارائه خدمات داخل بستر در این مرکز متوقف شود.

داکتر زمان رییس این مرکز میگوید، خدمات داخل بستر این مرکز به دلیل نبود مواد خوراکی متوقف شده است.

"ما از چهار تا پنج هزار مریض را تداوی کردیم، بیست روز میشود که خدمات داخل بستر برای بیماران را متوقف کردیم، برای بیماران عمومی خدمات (OPD) داده میشود، خدمات داخل بستر برای بیماران را به دلیل نبود مواد خوراکی توقف دادیم. در گذشته مصارف این مرکز از بودجه انکشافی دولت داده میشد، اما وقتی نظام تغيير کرد، حال نهادهای کمک کننده هم با این پروگرام دلچسپی ندارند."

شماری از معتادین مواد مخدر
شماری از معتادین مواد مخدر

این مسوول مرکز تداوی معتادان در کندهار میگوید، آنان مشکلات شان را با وزارت صحت عامه در میان گذاشته اند و آنان تعهد کرده اند که به مشکلات شان رسیده گی خواهد شد.

از آغاز دوباره حاکمیت طالبان در افغانستان، بیشتر معتادان مواد مخدر در زندانها نگهداری میشوند، اما متخصصان تداوی اعتیاد چنین یک شیوه را برای ترک اعتیاد اثر گزار نمیدانند.

داکتر نجیب الله دوست : تاثیرات تداوی معتادین با جبر و زور کوتاه مدت و زود گذر است.

داکتر نجیب الله دوست رییس یک مرکز خصوصی تداوی اعتیاد میگوید، تاثیرات تداوی با جبر و زور کوتاه مدت و زود گذر است.

"در نتیجه جبر و زور معتاد برای چند وقت و تا زمانی که تحت نظارت است، نشئه را ترک خواهد کرد، اما نمیتوان آن را تداوی دایمی خواند، این میتواند تداوی کوتاه مدت باشد."

معتادان هم میگویند که آنان نمیتوانند در نتجه جبر و زور مواد مخدر را ترک کنند، بلکه حاضر اند با تداوی معیاری و رضایت خود آنان نشه را ترک کنند.

حاجی قاری یک تن از معتادانی که در حال حاضر تحت تداوی قرار دارد، به رادیو آزادی میگوید:

"من به خواست خودم نزد داکتر میروم، در مسیر راه انواع مختلف مواد مخدر را می بینم، اما به آن توجه نمیکنم، دلیل آن هم این است که داکتر با من با محبت صحبت میکند، از همین رو من از شرم نشئه نمیکنم."

خدمات صحی و تداوی معتادین در بسیاری ولایات افغانستان کاهش یافته و یا هم متوقف گردیده است
خدمات صحی و تداوی معتادین در بسیاری ولایات افغانستان کاهش یافته و یا هم متوقف گردیده است

داکتر جلاالدین اعظمی سرپرست ریاست صحت عامه کندهار میگوید، آنان تلاش میکنند که به همکاری وزارت صحت عامه و نهادهای کمک کننده خارجی مشکل این مرکز را حل کنند.

" در سطح وزارت بالای این موضوع کار شده، بر بنیاد معلوماتی که به ما رسیده برای این مرکز تمویل کننده مالی هم پیدا شده، دونر علاقمند است که این مرکز را همانند گذشته فعال سازد، تا به گونه دوامدار بیمار بپذیرد."

در حال حاضر تعداد محدودی از مراکز خصوصی ترک اعتیاد در ولایت کندهار در بدل پول به معتادان خدمات ارایه میکنند، اما حکومت طالبان معتادان را به هدف ترک

اعتیاد در زندان مرکز این ولایت نگهداری میکند، شیوهای که متخصصان تداوی معتادان آن را غیر معیاری میدانند.

گزارش: صادق رشتینی

XS
SM
MD
LG