ایالات متحده پروسهٔ صدور ویزهٔ دایمی را به افغان‌ها سرعت می‌دهد

تصویری از عملیات تخلیه از میدان هوایی بین المللی کابل

وزارت خارجه امریکا تعهد سپرده که در ماه اکتوبر، پروسۀ صدور ویزۀ دایمی برای افغان ها را سرعت خواهد بخشید.

حکومت ایالات متحده امریکا می خواهد پروسه صدور ویزۀ دایمی برای آن عده از افغان ها را سریع تر سازد که به آنکشور رسیده اند.

در حال حاضر ده ها هزار تن از افغان های که طی دو دهه گذشته با بخش های ملکی و نظامیان امریکایی در افغانستان کار کرده بودند، در ایالات متحده پناه گزین شده اند.

اما شماری از آنها می گویند که به خاطر آماده کردن سند های شان نتوانسته اند ویزه به دست آورند.

آنها می گویند در انتظار بسر می برند تا وزارت خارجه امریکا برای شان ویزه صادر کند.

لورین پیترسن یک وکیل امور پناهجویان می گوید، بسیاری از موکلینش با مشکل اسناد روبرو اند و می گویند افغانستان را بنابر هراس های که داشتند ترک کرده اند و اکنون سند های شان در آنکشور باقی مانده یا هم از بین رفته است.

بسیاری از افغانهای که در برنامه تخلیه به ایالات متحده رفته اند هنوز هم با مشکلات دریافت اسناد قانونی رو به رو هستند

به گفتۀ بانو پیترسن، شماری دیگر از افغان ها می گویند، هنگامی که افغانستان را ترک می کردند، سند های شانرا از بین بردند و حتی سند های را که در تیلفون های شان داشتند، بنابر هراس از طالبان حذف کردند.

قرار است کانگرس ایالات متحده در مورد مشکلات افغانهای تازه وارد بحث کند٬ اما تاریخ آن مشخص نشده است

رادیو ملی امریکا (NPR) این بخش از اظهارات لورین پیترسن را برجسته کرده که گفته است، حد اوسط انتظار برای ویزه دایمی امریکا تا ۱۹ ماه است اما اگر کسی نتواند سند ارائه کند، سرنوشتش نا معلوم می ماند.

اداره جو بایدن رئیس جمهور امریکا تعهد سپرده که در ماه اکتوبر که شنبه نخستین روز این ماه است، تغییرات زیادی در بخش مهاجرت وارد می کند، اما بنابر همبسته گی بشری، نمی تواند درخواست های موقتی را بپذیرد.

کرین جین پیر سخنگوی قصر سفید گفته است، با تغییرات تازه، راه ها هموار خواهد شد تا روند صدور ویزه سریعتر شود.

انتظار می رود در کانگرس امریکا هم در مورد صدور ویزۀ دایمی برای افغان ها بحث شود اما تا هنوز معلوم نیست که کانگرس در این مورد چی زمانی رای گیری خواهد کرد و نتیجه آن چی خواهد شد؟