وزارت داخله حکومت طالبان: بیش از هفتاد هکتار زمین را از بته های نشئه آور پاکسازی کردیم

تصویر آرشیف: مزرعه کوکنار در یکی از ولایات جنوب افغانستان

از آغاز دوباره کار مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر و تشکیل محکمه اختصاصی مبارزه با مواد مخدر از سوی حکومت طالبان٬ (۹) ماه میگذرد، اما در این مدت هیچ جلسه علنی قضایی جهت محاکمه متهمان قاچاق مواد مخدر برگزار نشده است.

حال حکومت طالبان ادعا میکند که بر علاوه پاکسازی بیش از هفتاد هکتار زمین از بته های نشئه آور، در یک سال گذشته آنان بیش از دو هزار متهم به قاچاق مواد مخدر را دستگیر کرده اند.

ملا عبدالحق همکار٬ معیین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله حکومت طالبان٬ میگوید که آنان متعهد به منع کشت کوکنار و مبارزه با مواد مخدر اند.

" در حدود دو هزار قاچاقبر و کاروباریان مواد مخدر را دستگیر کردیم که در ولایت ها و اطراف به محاکم سپرده شده اند، همینگونه ما (۴۳) هزار کیلوگرام مواد مخدر را در ولایت های مختلف ضبط کردیم و به محاکم سپردیم، (۷۸) هکتار زمین را از کشت کوکنار و بنگ پاکسازی کردیم."

در جریان ماه های اخیر هیچ محکمه یی به هدف محاکمه قاچاقبران مواد مخدر دایر نشده است


حکومت طالبان در ماه دلو سال گذشته شمسی تشکیل تازه محکمه اختصاصی مبارزه با مواد مخدر را اعلان کرد.

محکمه اختصاصی مبارزه با مواد مخدر سه عضو داشت، اما تا حال این محکمه هیچ جلسه علنی قضایی برگزار نکرده و آماری نیز در دست نیست که نشان دهد این محکمه به چه تعداد دوسیه های قاچاق رسیده گی کرده است.

ادعای تازه وزارت داخله حکومت طالبان در رابطه به تخریب دهها جریب زمین کشت کوکنار در حالی است که، ماه قبل همین وزارت ادعا کرده بود که کشت کوکنار در افغانستان صفر شده است.

بیشتر در این باره: حکومت طالبان برای مبارزه مشترک با مواد مخدر کنفرانس منطقوی را فرا میخواند

خالد پشتون عضو پیشین ولسی جرگه میگوید، حکومت طالبان در جلوگیری از کشت کوکنار صادقانه عمل نمیکند.

"ما برای کشت کوکنار دو منطقه داریم، یکی ساحه کنار جاده است که مردم هر روز آن را میبینند، در چنین مناطقی واقعاً کشت کوکنار ممنوع است، چون کسی از ترس کشت کرده نمیتواند، زیرا هر طالب قاضی، سارنوال است و افراد را دستگیر و محاکمه میکند، اما قرار شنیده گی در مناطق دور دست هنوز نیز کوکنار کشت میشود و دهقانان حاصلات آن را بر می دارند. اینها بدیل ارایه نکرده اند، چون بدیل ندارند."

هرچند سازمان ملل متحد و نهادهای بین المللی مبارزه با مواد مخدر در ماه های اخیر در رابطه به وضعیت نامعلوم کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند، اما بیش از یک سال میشود که هیچ نهاد معتبر ملی و بین المللی آمار رسمی در رابطه به میزان کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در این کشور نشر نکرده است.

گزارش: مرسلین ارسلا