لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

طالبان استفاده از قلیان در قهوه خانه های هرات را ممنوع کردند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در هرات، از شنبه هفته روان، استفاده از قلیان در قهوه خانه های این ولایت را ممنوع کرده است.

اتحادیه قهوه خانه ها در شهر هرات می گوید با این تصمیم اداره امر به معروف هزاران تن از کار بیکار شده اند.

امید ۲۶ ساله مسئول یک قهوه خانه در شهر هرات است. پنج روز می شود که اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان استفاده از قلیان را در قهوه خانه اش ممنوع کرده است.

امید می گوید که ده هزار دالر در قهوه خانه سرمایه گذاری کرده است.

به گفته او، بیشتر از نود درصد مشتریانش جوانانی بودند که برای استفاده از قلیان به قهوه خانه می آمدند و اکنون تقریبا همه مشتریانش را از دست داده است.

" با بستن کافه ها برای ما نه راهی گذاشته و نه جایی گذاشته است. من هشت کارمند داشتم و وقتی که کافه بسته شد دیگر به این کارمندان نیازی ندارم و نمی توانم برای شان معاش بدهم. فعلا کافه من غیر فعال است و وقتی که در آن عایدی نباشد و کار نباشد، خودم مجبور می شوم که این کافه را تعطیل کنم."

در سالهای اخیر جوانان زیادی قهوه خانه ها حضور می یافتند تا قلیان دود کنند
در سالهای اخیر جوانان زیادی قهوه خانه ها حضور می یافتند تا قلیان دود کنند

محمد قاسم ۲۳ ساله کارمند یک قهوه خانه در شهر هرات بود.

پس از منع شدن استفاده از قلیان در هرات، او کارش را از دست داده است.

او که نان آور خانواده پنج نفری است، پس از بیکار شدن نگران مصارف خانواده اش است.

" من اینجا چهار سال کار می کردم و ماه هشت هزار افغانی معاش من بود و این پول کرایه خانه و مصارف ما میشد. حالا بیکار شده ام و مجبور هستم که برای کار کردن به ایران بروم."

جلوگیری از دود قلیان در قهوه خانه های شهر هرات موافقان خود را هم دارد.

نذیراحمد ۳۱ ساله یک باشنده شهر هرات یکی از این افراد است.

" ما از گردآوری قلیان ها از سطح شهر استقبال می کنیم و این اقدام بسیار نیک است. به خاطری ضررهایی که از لحاظ مالی و امراض مختلف به جوانان دارد و همچنان از مبتلا شدن جوانان به اعتیاد به مواد مخدر جلوگیری می کند."

اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ولایت هرات
اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ولایت هرات

اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در هرات می گوید که با مشوره داکتران در باره اضرار قلیان، عالمان دینی این اداره فتوای منع استفاده از قلیان را داده اند.

عزیزالرحمان مهاجر رئیس این اداره می گوید که پس از مهلت ۱۱۰ روزه، استفاده از قلیان در قهوه خانه ها را منع کرده است.

او هشدار می دهد که با متخلفان بر خورد شرعی خواهد شد اما او در باره میزان جرم استفاده از قلیان چیزی نمی گوید.

نزدیک به ۷۰۰ قهوه خانه در شهر هرات فعالیت دارند که بیشتر عواید آن وابسته به استفاده جوانان از قلیان بوده است.

" قلیان خلاف شریعت است و به بدن ضرر می رساند و سبب اعتیاد انسان ها می شود و آنان را به سوی معتادی می کشاند. قلیان باعث رواج دخانیات در جامعه می شود. به خاطری که قلیان برای صحت خطرناک است. بناءً از طرف رهبری وزارت به ما فرمان آمد و ما آن را ممنوع کردیم."

اما این مقام محلی طالبان برنامه ای برای کاریابی برای هزاران تنی که کارشان را از بهر این اقدام طالبان از دست داده اند، چیزی نمی گوید.

بر بنیاد آمار اتحادیه قهوه خانه ها در شهر هرات، نزدیک به ۷۰۰ قهوه خانه در شهر هرات فعالیت دارند که بیشتر عواید آن وابسته به استفاده جوانان از قلیان بوده است.

به گفته مسئولان این اتحادیه با ممنوع شدن استفاده از قلیان بیشتر از دو هزار و ۵۰۰ کارمند این قهوه خانه ها بیکار شده اند.

این جوانان در حالی وظیفه شان را از دست داده اند که پیش از این برخی سازمان های جهانی افزایش بیکاری در افغانستان را نگران کننده گفته اند.

در ماه اسد سال جاری، یک اداره سازمان ملل متحد گفت که در یک سال گذشته، ۷۰۰ هزار شغل در افغانستان از بین رفته است.

پیش از آن، در ماه ثور سال روان، اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان اعلام کرد که در ربع اول سال ۱۴۰۰ ، بیشتر از ۵۰۰ هزار نفر در افغانستان کارهای خودرا از دست داه اند. این اداره گفته است که تا آخر سال ۱۴۰۱، بیشتر از ۹۰۰ هزار شغل در افغانستان از بین خواهند رفت.

در حالی که بیکاری و فقر در افغانستان در حال گسترش است، به علت محدودیت های تازه امر به معروف و نهی از منکر طالبان بر قهوه خانه ها در شهر هرات ، ده ها هزار تن در سراسر کشور همانند امید به شمار بیکاران افزوده می شوند و عواید شان را از دست می دهند.

XS
SM
MD
LG