نمایندهٔ اتحادیهٔ اروپا: کشور های منطقه و جهان خواهان ایجاد حکومت همه شمول در افغانستان اند

توماس نیکلاسن نماینده ویژهٔ اتحادیه اروپا برای افغانستان

نماینده ویژهٔ اتحادیه اروپا برای افغانستان می گوید که بسیاری از کشورها به شمول کشور های منطقه به این باور اند که هنوز در افغانستان یک حکومت همه شمول تشکیل نشده است.

توماس نیکلاسن به روز سه شنبه در نشست کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا گفت که کشورهای همسایه افغانستان و شماری زیای از دولت های دیگر خواهان ایجاد یک حکومت فراگیر در افغانستان استند.

" آنها حکومت همه شمول می خواهند، این ویژگی است که منطقه و کشورهای منطقه اصولاً از آن حمایت می کنند، میبینیم که در اعلامیه ها و قطعنامه های مختلف به آن اشاره شده است، در کشورهای همسایه افغانستان، ممکن ایران و تاجکستان دو کشوری باشند که خواهان شنیدن صدا های گروه های قومی و مذهبی مختلف مانند تاجیک ها، هزاره ها و شیعه ها اند. حمایت از حقوق بشر، برداشتن گام در جهت گفتگو و ایجاد دولت فراگیر به نظر من کلید ثبات بلندمدت افغانستان و منطقه است."

پیش از این، سایر کشورها وسازمان های بین المللی از حکومت سرپرست طالبان انتقاد کرده و آنرا همه شمول نمی دانند.

طالبان همواره تاکید کرده اند که حکومت آنان همه شمول است

طالبان بارها استدلال کرده اند که حکومت سرپرست آنها فراگیر است و همه اقوام و نماینده های اقلیت ها در آن سهم دارد.

در اجلاس اتحادیه اروپا موضوع مسدود ماندن مکاتب دختران نیز مورد بحث قرار گرفت

در نشست دیروز پارلمان اروپا در مورد افغانستان بر ادامه گفتگو با حکومت طالبان هم تاکید شد.

روز سه شنبه٬ چهارصد روز شد که دروازه های مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم از سوی طالبان بسته اند.

هیدر بار

در نشست پارلمان اروپا، هیدربار معاون بخش زنان دیده بان حقوق بشر، در مورد وضعیت زنان و دختران در افغانستان سخن زد. او گفت:

" افغانستان امروز خطرناکترین کشور جهان برای زنان است، چهارصد روز از ممنوعیت ورود دختران به مکاتب متوسطه و لیسه می گذرد، هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که دختران بطور سیستماتیک از تحصیل براساس جنسیت حذف شده باشند و حق زنان برای کار نادیده گرفته شود."

این اظهارات در حالی مطرح شده که حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان هم به روز سه شنبه در بیانیه گفته که از درخواست باشنده های ارزگان مبنی بر بازگشایی مکاتب به روی همه دختران دانش آموز حمایت می کند.

آقای کرزی باز دیگر از طالبان خواست تا مکاتب متوسطه و لیسه را به روی همه دختران باز کنند.