ریچارد بنیت: طالبان مجبور شده اند در مورد مسایل وابسته به حقوق بشر وضاحت بدهند

تصویر آرشیف: یکی از افراد طالبان تفنگ دست داشته اش را به سوی یکی از زنان معترض در کابل نشانه گرفته است

ریچارد بینت، گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان می گوید که هرچند مقام های طالبان از گزارش هایی او راضی نیستند اما به گفته اش طالبان را وادار کرده تا در بارۀ موارد مطرح شده وضاحت بدهند.

آقای بینت که در نشست مجازی « فورَم زنان در مورد افغانستان » روز پنجشنبه در نیویارک صحبت می کرد ، وضعیت زنان و دختران و حقوق بشری مردم را در این کشور نگران کننده خواند.

او در این باره که چرا عاملان وضعیت ناگوار بشری در افغانستان پاسخگو قرار نمی گیرند چنین گفت:

« زمانیکه موضوع حسابدهی مطرح می شود ،حدس می زنم که این شاید شکل نرم حسابدهی باشد که گزارش های من آنها را مجبور کرده تا خود را توجیه کنند.»

آقای بنیت روز چهارشنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گزارش خود را در بارۀ مشاهداتش در جریان سفر اخیرش به افغانستان ارائه کرد و افغانستان را تقریباً بدترین کشور جهان برای زنان و دختران خواند.

ریجارد بنیت

وزارت خارجۀ حکومت طالبان در اعلامیه ای دیروز به روز پنجشنبه گفت که این گزارش دُور از واقعیت است.

در اعلامیه آمده که مقام های طالبان تمام شواهدی را که نشاندهندۀ پیشرفت حقوق بشر در افغانستان است به وی ارایه کرده اند، اما به گفته وزارت خارجۀ طالبان ، آقای بنیت در بیاناتش از پیشرفتها چشم پوشی کرده است.

وزارت خارجه طالبان گزارش اخیر ریچارد بنیت را دور از واقعیت خوانده است

گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان در ارتباط به نارضایتی طالبان گفت ، برایش گفته شده است که نمی تواند وضاحت طالبان را در گزارش اش ضمیمه کند.

زیرا حکومت سرپرست طالبان را نه اسامبلۀ عمومی ملل متحد و نه هم شورای امنیت این سازمان به رسمیت شناخته است.

اما او افزود که تلاش کرده تا نظریات طالبان را انعکاس دهد.

«آنچه تلاش کردم در دقیقۀ آخر انجام دهم چون گزارش تکمیل شده شده بود این بود که چند جمله اضافه کنم و در این باره در اظهاراتم در شورای حقوق بشر ملل متحد هم اشاره کردم.»

حبیبه سرابی وزیر پیشین امور زنان افغانستان

در نشست روز پنجشنبه در نیویارک حبیبه سرابی، وزیر پیشین امور زنان حکومت مخلوع افغانستان و اصیلا وردک، دیپلومات پیشین این کشور به گونۀ حضوری شرکت کرده بودند و محبوبه سراج، یکی از فعالان زن به طور مجازی حضور داشت.

اصیلا وردک در بخشی از این نشست گفت که مردم در افغانستان انتظارات زیادی از ریچارد بینت دارند و می خواهند که او صدای شان را به جامعۀ جهانی برساند.

بانو سرابی تاکید کرد که جامعۀ جهانی صرف به حرف اکتفا نکند٬ بلکه به گفته اش به اقدامات عملی نیاز است.

هیچ کشوری حکومت طالبان را هنوز به رسمیت نشناخته است.

رعایت حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و دختران از شرط های اصلی جامعۀ جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت سرپرست طالبان است.