لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۳

"کشته شدن ده‌ها اسیر در پنجشیر"؛ یک مقام ملل متحد از این ولایت دیدن کرد


آرشیف - ریچارد بنیت گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان در جریان یک کنفرانس خبری در کابل.
آرشیف - ریچارد بنیت گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان در جریان یک کنفرانس خبری در کابل.

یک روز بعد از انتشار گزارشی در مورد کشته شدن ده‌ها اسیر در پنجشیر به دست طالبان، یک مقام ارشد ملل متحد از آن ولایت کوهستانی دیدن کرد.

ابوبکر صدیق سخنگوی والی حکومت طالبان برای پنجشیر به رادیو آزادی گفت که ریچارد بنیت گزارشگر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان در جریان سفر امروزش (چهارشنبه ۲۷ ميزان ۱۴۰۱) با چند مقام ارشد محلی طالبان دیدار کرد.

او افزود: "در این سفر‌شان روی موضوعات حقوق بشر تاکید کردند در ولایت پنجشیر. همچنان مولوی محمد محسن هاشمی والی ولایت پنجشیر تاکید کرد که بر تمام موضوعات حقوق بشری در تمام عرصه در این ولایت متعهد و پایبند است."

چند هفته قبل، بنیت خواهان بررسی‌ ادعاهای نقض حقوق بشر از سوی طالبان در پنجشیر شده بود و در تویتی ضمن نگرانی از این ادعاها گفته بود که عاملان باید تحت پیگرد قرار گیرند.

یک روز پیش از سفر بنیت به پنجشیر، یک پروژه تحقیقاتی مستقر در بریتانیا در گزارشی گفت که طالبان ماه گذشته ۲۷ اسیر را در ولایت پنجشیر کشته اند، قبلاً ادعا شده بود که این افراد در میدان جنگ کشته شده اند.

به اساس گزارش تازه، طالبان در جریان حمله به جنگجویان جبهه موسوم به جهبه مقاومت ملی در منطقه‌ای در پنجشیر، این افراد را اسیر کردند و به ضرب گلوله کشتند.

به گزارش اسوشیتدپرس، پروژه غیر انتفاعی افغان ویتنس گفته که ده‌ها منبع به شمول عکس و ویدیو از رسانه‌های اجتماعی را بررسی کرده.

افغان ویتنس پروژه‌ای است که اطلاعات در باره رویدادهای حقوق بشری در افغانستان را جمع آوری و تحلیل و تجزیه می کند.

به گزارش اسوشیتدپرس، عنایت الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع حکومت طالبان گفته که هیئتی در حال بررسی ودیویی‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان هنوز در این مورد چیزی نگفته است.

به اساس گزارش، او ماه گذشته گفته بود که طالبان ۴۰ جنگجوی مربوط به جهبه مقاومت را کشته و بیش از ۱۰۰ تن را در پنجشیر اسیر کرده اند. اما او در مورد چگونگی کشته شدن این ۴۰ تن جزئیات ارائه نکرده بود.

به تازگی، دفتر ملل متحد در افغانستان اعلام کرد که هیئتی را به ولایت پنجشیر فرستاده تا در مورد ادعاهای نقض حقوق بشر در این ولایت تحقیق کنند.

اما نتایج این تحقیقات هنوز مشخص نیست.

اعتراض در برابر طالبان

همزمان با سفر بنیت به ولایت پنجشیر، منابع محلی می‌گویند که ده‌ها تن به شمول مرد و زن امروز (چهارشنبه ۲۷ ميزان ۱۴۰۱) در بخشی از ولسوالی پریان پنجشیر در برابر طالبان اعتراض کردند.

منابع به رادیو آزادی گفتند که مردم به علت آنچه لت و کوب پسر قلندر بیگ یک قوماندان جهادی پیشین از سوی طالبان خواندند، در قریه کورپیتاب در ولسوالی پریان راهپیمایی کردند.

اما هنوز علت و انگیزه لت و کوب معلوم نیست.

منابع به علت تهدیدهای امنیتی از گرفتن نامشان خودداری کردند و گفتند که طالبان برخی از معترضان را لت و کوب کردند و مانع رفتن‌شان به سمت مرکز ولسوالی شدند.

یکی از آنان چنین گفت: "یک نفر را من خودم شخصاً در کلینیک دیدم که لت و کوبش کرده بودند، شکنجه‌اش کرده بودند. دستش هم شکسته بود و آثار ضربه در سر و روی و پشت و پهلویش هم دیده می‌شد."

مسئولان محلی طالبان در پنجشیر هنوز به تماس‌های رادیو آزادی برای تبصره در این مورد پاسخ نداده اند.

با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان بیش از یک سال قبل جبهه ضد طالبان به نام جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود پسر احمدشاه مسعود فرمانده جهادی پیشین اعلام موجودیت کرد.

اعضای این جبهه که برخی از پرسونل نیروی پیشین افغان هم در میان‌شان حضور دارند بارها با نیروی طالبان در ولایت پنجشیر درگیر نبردهای سنگین شده و دو طرف از وارد کردن تلفات سنگین به یکدیگر سخن گفته اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG