لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۹

وضعیت زنان در افغانستان در بحث آزاد شورای امنیت ملل متحد به بررسی گرفته می‌شود


آرشیف - زنان معترض در کابل
آرشیف - زنان معترض در کابل

شورای امنیت سازمان ملل متحد، در بحث‌های آزاد امروز (۲۸ میزان) وضعیت زنان و دختران در افغانستان را به بررسی می‌گیرد.

بر اساس گزارش‌ها، امسال بحث‌های آزاد در نشست صلح و امنیت برای زنان، به وضعیت بانوان در افغانستان تمرکز دارد.

در آستانه این بحث‌ها، یک نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد که نامش گرفته نشده، در یکی از نشست‌های کمیته حقوق بشر این سازمان در نیویارک گفت که طالبان باید به قوانین جهانی احترام بگذارند و مسایل حقوق بشری را رعایت کنند: "ما عمیقاً از تخطی‌های حقوق بشریِ سازمان یافته در افغانستان نگران استیم، به شمول زنان، دختران، خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر، همجنسگرایان و کسانی که به اقلیت‌ها مربوط می‌شوند. از طالبان می‌خواهیم که قوانین بین‌المللی را رعایت کنند و به کنوانسیون‌های که افغانستان جزء از آنهاست، احترام بگذارند."

این نمایندۀ اتحادیه اروپا همچنان از تمدید ماموریت ریچارد بنیت به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان استقبال کرده است.

نشست دیروز در مورد بررسی وضعیت حقوق بشری چندین کشور به شمول افغانستان در حالی در نیویارک برگزار شد که امروز (پنجشنبه ۲۸ ميزان ۱۴۰۱ ) بحث‌های آزاد در مورد وضعیت زنان در افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز می‌شود.

هیدر بار معاون بخش زنان در دیدبان حقوق بشر
هیدر بار معاون بخش زنان در دیدبان حقوق بشر

هیدر بار معاون بخش زنان در دیدبان حقوق بشر یکی از شرکت کننده‌های این بحث هاست. او به رادیو آزادی گفت که از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهان وارد کردن فشارهای بیشتر به مقام‌های طالبان خواهد شد: "همه ساله شورای امنیت، بحث‌های آزاد را در مورد صلح و امنیت برای زنان برگزار می‌کند. امسال این بحث‌ها به افغانستان متمرکز است. برای ما فرصت است تا با کشورهای عضو و سازمان ملل متحد در مورد اینکه چه کار‌های بیشتر باید صورت گیرد، تا به تخطی‌های حقوق بشری طالبان در برابر زنان و دختران در افغانستان رسیدگی شود."

انتظار می‌رود در بحث‌های امروز در شورای امنیت، ۴۸۱ نماینده از نهادهای بین‌المللی ۹۲ کشور جهان اشتراک کنند.

بنابر وضع محدودیت‌های طالبان بر زنان، تا هنوز هیچ کشوری در جهان حاضر نشده حکومت سرپرست آنها را به رسمیت بشناسد. تحریم‌ها هم بر مقام‌های طالبان بیشتر شده است.

حدود دو هفته پیش، نماینده‌های ۹۲ کشور و سازمان بشری، با ارسال نامۀ مشترک، از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته بودند تا به وضعیت زنان و دختران در گوشه و کنار جهان به ویژه افغانستان توجه و رسیدگی جدی شود.

XS
SM
MD
LG