شورای امنیت ماموریت گروه نظارت بر تحریم های وضع شده علیه طالبان را تمدید کرد

تصویر آرشیف: اجلاس اعضای شورای امنیت سازمان ملل

شورای امنیت سازمان ملل متحد، مأموریت گروه ناظر بر تحریم‌های اعمال شده بر طالبان را برای ۱۲ ماه دیگر تمدید کرد.

بر اساس تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه طالبان، بار دیگر طالبان تهدیدی برای صلح، امنیت و ثبات افغانستان خوانده شده‌ اند.

این موضوع را شورای امنیت سازمان ملل متحد دیروز در بیانیه‌ای منتشر شده‌اش در مورد تمدید مأموریت تیم تعیین شده برای نظارت بر تحریم‌های اعمال شده بر طالبان، بیان کرد.

دراین اعلامیه اضافه شده است:

«آن‌ها تصمیم گرفته اند که مأموریت تیم نظارت بر تحریم‌ها علیه افراد، نهادها، گروه ها، شرکت ها و غیره که با طالبان ارتباط دارند را به مدت ۱۲ ماه تمدید کنند.»

پس از این تصمیم٬ این ماموریت تا ۱۷ دسمبر سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

مأموریت کاری این گروه امروز به پایان رسید، اما پس از این تصمیم٬ این ماموریت تا ۱۷ دسمبر سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

شورای امنیت تیم نظارتی را موظف کرده است تا اطلاعات مربوط به نقض تحریم‌ها توسط طالبان را جمع‌آوری کرده و مأموریت خود را به طور مؤثر و به موقع تکمیل کند.

تعدادی از افراد بلند پایه گروه طالبان

در حال حاضر طالبان بر اساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال های ۱۹۸۸ و ۲۰۱۱ ، در فهرست تحریم ها قرار دارند فهرستی که نام برخی دیگر از گروه های جنایتکار و قاچاقچیان مواد مخدر از جمله القاعده که آنرا تهدیدی برای امنیت و صلح افغانستان نامیده اند.

در مورد این تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد از طالبان پرسیدیم، اما سخنگویان آن‌ها پاسخی ندادند، اما پیش از این گفته بودند که سازمان ملل باید تحریم‌های اعمال شده بر آن‌ها را براساس توافقنامه دوحه پایان دهد.

در حال حاضر طالبان بر اساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال های ۱۹۸۸ و ۲۰۱۱ ، در فهرست تحریم ها قرار دارند

با این حال، در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بر مبارزه با تروریسم تأکید شده و از طالبان خواسته شده است که خاک افغانستان نباید علیه هیچ کشوری مورد استفاده قرار گیرد، همچنان نباید برنامه ریزی و تمویل اقدامات تروریستی و همچنین پناهگاه تروریست ها باشد.

اما طالبان بارها تاکید کرده اند که از خاک افغانستان علیه سایر کشورها استفاده نخواهد شد.

بیشتر در این باره: تصمیم در مورد اعزام نماینده های حکومت های طالبان و میانمار به ملل متحد به تعویق افتاد

در این اعلامیه همچنین آمده است که قاچاق مواد مخدر در افغانستان منبع درآمد گروه های تروریستی است که به گفته شورای امنیت سازمان ملل متحد، تهدیدی برای امنیت منطقه ای و بین المللی دانسته میشود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه دیروز خود نسبت به وضعیت کنونی علیه دختران، زنان و اقلیت ها در افغانستان نگرانی جدی خود را ابراز کرده است.

شورای امنیت تاکید کرده که وضعیت بد اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان به شمول کمبود مواد غذایی٬ بر کودکان و زنان تأثیر بدی گذاشته است و آن‌ها نیاز به کمک فوری دارند.

اما با وجود همه این نگرانی‌ها، شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت خود را از افغان ها نشان داده و می افزاید که به حاکمیت ملی، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان پابند است.