لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

پژوهشگران سازمان ملل خواهان توقف روند اعدام ها و شلاق زدن ها در افغانستان شدند


تصویر آرشیف: یکی از افراد طالبان یک مرد را در محضر عام به شلاق میزند.
تصویر آرشیف: یکی از افراد طالبان یک مرد را در محضر عام به شلاق میزند.

شماری از پژوهشگران و گزارشگران سازمان ملل متحد می گویند که از بازگشت اعدام علنی و شلاق زدن در افغانستان خیلی رنجیده شده اند و خواهان توقف فوری این اقدام ها از سوی حکومت طالبان استند.

آنها در اعلامیه به روز جمعه (۱۶ دسمبر) گفتند که چنین اقدام ها تخطی آشکار از معیار های بین المللی برای جلوگیری از شکنجه، بی رحمی، برخورد غیرانسانی یا اهانت آمیز و مجازات به شمار می رود.

یکی از کسانی که این درخواست ها را مطرح کرده ریچارد بینیت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان است.

بینیت در تویتی به روز جمعه گفت که او و همکارانش از عادلانه بودن جریان محاکمه و اجرای احکام مجازات نگرانی دارند زیرا به باور آقای بینیت، چنین احکام نشان می دهد که ضمانتی از عادلانه بودن جریان محاکمه وجود ندارد.

ریچارد بینیت: اجرای احکام شلاق زدن و اعدام نشان می دهد که ضمانتی از عادلانه بودن جریان محاکمه وجود ندارد.

گزارشگران و پژوهشگران سازمان ملل متحد همچنان گفته اند که افغانستان اعلامیه های جهانی حقوق بشری از جمله میثاق بین المللی در مورد حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون ها در باره جلوگیری از شکنجه، بدرفتاری و مجازات فراقانونی را امضا کرده و پذیرفته است.

طالبان در دور اول حاکمیت خود در سال های اخیر ۱۹۹۰ نیز اعدام های علنی را در میدان های ورزشی انجام می دادند.
طالبان در دور اول حاکمیت خود در سال های اخیر ۱۹۹۰ نیز اعدام های علنی را در میدان های ورزشی انجام می دادند.

آنها در اعلامیۀ مشترک شان همچنان گفته اند که در حدود یک ماه گذشته، بیش از ۱۰۰ زن و مرد در ولایت های مختلف افغانستان از جمله، تخار، لوگر، لغمان، پروان و کابل از سوی طالبان شلاق زده شده اند.

در ادامه گفته شده که نخستین اعدام علنی از سوی طالبان در هفتم دسمبر در ولایت فراه به اجرا گذاشته شد که نگرانی ها را خیلی افزایش داد.

نمایی از استدیوم ورزشی ولایت فراه که طالبان در آن اعدام علنی را انجام دادند
نمایی از استدیوم ورزشی ولایت فراه که طالبان در آن اعدام علنی را انجام دادند

زمان سلطانی پژوهشگر بخش افغانستان در سازمان عفو بین الملل هم به رادیو آزادی گفت که اقدام های اخیر طالبان خیلی نگران کننده است.

" از روزی که طالبان حاکمیت یا قدرت را در دست گرفتند، ما شاهد نقض های گسترده و پیهم توسط طالبان در افغانستان استیم و بدبختانه برای این نقض های حقوق بشری، هیچگونه پاسخگویی وجود ندارد."

گزارشگران و پژوهشگران سازمان ملل متحد در اعلامیه شان از طالبان خواستند تا مهلت قانونی را در حکم های اعدام در نظر گیرند و از شلاق زدن و مجازات بدنی خود داری کنند زیرا به باور آنها، چنین اقدام به عنوان شکنجه و بدرفتاری محسوب شده می تواند.

طالبان همواره از اقدام های شان دفاع کرده و گفته اند که بر اساس شریعت اسلامی و احکام دینی عمل می کنند.

جامعه جهانی همواره بر رعایت حقوق بشر در افغانستان تاکید کرده و گفته است که همین مورد یکی از اصل ها برای تعامل با حکومت طالبان است. همین دلیل است که در بیش از ۱۶ ماه گذشته، هیچ کشوری حاضر نشده، حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت بشناسد.

XS
SM
MD
LG