لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۰

وزیر خارجهٔ هند: نگرانی شورای امنیت در مورد تهدید هراس‌افگنی از افغانستان پابرجاست


آرشیف، یکی از نشست‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد
آرشیف، یکی از نشست‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد

به ادامهٔ نگرانی‌های جامعهٔ جهانی در مورد حضور گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان، وزیر خارجهٔ هند می‌گوید، نگرانی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد تهدید هراس‌افگنی از افغانستان به کشورهای دیگر همچنان پابرجاست.

وزیر خارجهٔ هند امیداوری نشان می‌دهد که بار دیگر از خاک افغانستان به‌عنوان پایگاه تروریستی علیه کشورهای دیگر استفاده نخواهد شد.

بار دیگر از خاک افغانستان به‌عنوان پایگاه تروریستی علیه کشورهای دیگر استفاده نخواهد شد.
وزیر خارجه هند

اس جی شنکر روز پنجشنبه در نشستی با خبرنگاران در شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویارک در پاسخ به پرسش تهدید احتمالی هراس‌افگنی از افغانستان به کشورهای‌ دیگر گفت: "شورای امنیت سازمان ملل متحد از طریق یک قطعنامه نگرانی جامعهٔ جهانی در مورد افغانستان را اظهار کرد، من فکر می‌کنم که دیدگاه جامعهٔ جهانی هنوز هم همین‌گونه باقی مانده، یک امیدواری وجود دارد آن هم این که افغانستان بار دیگر به عنوان پناهگاه امن هراس‌افگنان در برابر کشورهای دیگر استفاده نخواهد شد، من امیدوار هستم هر کسی‌که امروز بر افغانستان حاکم است، به این تعهد احترام کنند."

اس جی شنکر وزیر خارجه هند
اس جی شنکر وزیر خارجه هند

وزیر امور خارجهٔ هند افزود، شورای امنیت سازمان ملل متحد بهتر می‌داند که هراس‌افگنی برای صلح و امنیت جهان یک تهدید است.

با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان و پس از کشته شدن ایمن‌الظواهری، رهبر شبکهٔ القاعده، جامعهٔ جهانی و کشورهای منطقه بارها در مورد تهدید احتمالی هراس‌افگنی از افغانستان در برابر خود شان ابراز نگرانی کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بهتر می‌داند که هراس‌افگنی برای صلح و امنیت جهان یک تهدید است.
وزیر خارجه هند

اما پاسخ حکومت طالبان به این نگرانی‌ها تکراری است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت: "ما اطمینان می‌دهیم که افغانستان نمی‌تواند لانه‌ای برای کسی شود که به تهدیدی برای مردم مبدل شود. مبارزۀ ما در این زمینه ادامه دارد، تلاش‌های ما علیه داعش بخشی از این برنامه است تا اجازه ندهیم کسی در این‌جا چنین لانه‌ای ایجاد کند یا در این‌جا تکیه کند تا ثبات منطقه و افغانستان را خراب کند."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

با وجود تعهدات مکرر طالبان، ایمن‌الظواهری رهبر شبکهٔ القاعده در کابل کشته شد.

شاید یکی از دلایل اقدام محتاطانه در تعامل جامعهٔ جهانی با طالبان این باشد که طالبان هنوز اعتماد کامل جامعهٔ جهانی را در بخش مبارزه با هراس‌افگنی جلب نکرده‌اند.

در مورد موجودیت هراس‌افگنان در افغانستان دوستان نزدیک طالبان نیز انتقاد کردند که یک مثال آن پاکستان است.

اخیراً بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجهٔ پاکستان روز پنج‌شنبه در یک نشست خبرنگاران در سازمان ملل متحد از طالبان خواست تا تعهدات‌اش را با جامعۀ جهانی و افغان‌ها در زمینهٔ مبارزه با هراس‌افگنی و حمایت از حقوق افغان‌ها عملی کنند.

نمی‌توانیم در مقابل این کشور بی‌توجه باشند.
وزیر خارجه پاکستان

اما بلاول بوتو بر ادامهٔ روابط پاکستان با طالبان نیز تأکید کرد و افزود، با در نظرداشت وضعیت کنونی افغانستان، نمی‌توانند در مقابل این کشور بی‌توجه باشند.

بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان
بلاول بوتو زرداری وزیر خارجه پاکستان

پیش از این شورای امنیت سازمان ملل متحد، امریکا، بریتانیا و از همه بیشتر همسایه‌های نزدیک افغانستان و کشورهای منطقه مثل روسیه، ایران، تاجکستان و سایر کشورها در مورد موجودیت هراس‌افگنی در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

XS
SM
MD
LG