حکومت طالبان قرار داد استخراج نفت آمو دریا را با یک شرکت چینی امضا کرد

دستگاه های استخراج نفت در ولایت سرپل در شمال افغانستان

وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان قرار داد استخراج نفت آمو دریا را با یک شرکت چینی امضا کرد که مدت اعتبار این قرار داد ۲۵ سال ذکر گردیده است.

بر اساس این قرارداد٬ شرکت چینی در ظرف یک سال آینده ۱۵۰ میلیون دالر و در سه سال آینده که دوره اکتشافی است، ۵۴۰ میلیون دالر در این پروژه سرمایه گذاری خواهد کرد.

برای امضای این قرار داد مراسم امروز پجنشنبه در کابل برگزار شد .

شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان در مراسمی امضای، قرار داد را خیلی مهم خواند.

«مساحت این زمین که استخراج تیل از آن می شود ۴۵۰۰ کیلومتر مربع است. این ساحه در سه ولایت قرار دارد ، سرپل جوزجان فاریاب و سرپل، این طول عرض موقعیت دارد. »

شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان

او می گوید که مساحت ۴۵۰۰ کیلومترمربع به پنج بحش تقسیم شده است که تا کنون تنها دریک بخش آن اکتشاف صورت گرفته که به نام قشقری یاد می شود.

در مراسم امضای این قرارداد، ملاعبدالغنی برادر معاون اقتصادی رئیس وزرای طالبان، نیز این قرارداد را به نفع افغانستان خواند و گفت که با کمک این قرارداد، اقتصاد افغانستان قوی تر شده و از نظر نفتی به خودکفایی نزدیک می شود.

شرکت چینی در ظرف یک سال  آینده ۱۵۰ میلیون دالر و در سه سال آینده که دوره اکتشافی است، ۵۴۰  میلیون دالر در این پروژه سرمایه گذاری خواهد کرد.

«در کشور عزیز ما افغانستان حوزه های مهم نفتی مانند افغان-تاجیک، آمو دریا ، هرات، هلمند و کتواز موجود اند که نفت خام آن به ۱.۸ میلیارد بوشکه تخمین می شود.»

وانگ یو سفیر چین در کابل یکی دیگر از سخنرانان مراسم بود .

او گفت که قرارداد نفت آمودریا یک پروژه مهم بین چین و افغانستان است:

«در یک سال گذشته ادارت مربوطه ای ، حکومت های چین و افغانستان به طور متداوم کوشش کردند که پروژه را از نو آغاز کنند.»

پس از تسلط طالبان بر افغانستان٬ رفت و آمد یپلومات ها و نماینده گان کمپنی های تجارتی چین به افغانستان افزایش یافته است

چین حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته، اما منافع قابل توجهی در افغانستان دارد. زیرا این کشور در مرکز منطقه ای قرار دارد که برای پروژه ی زیرساختی کمربند و راه چین مهم است.

شرکت ملی نفت چین (CNPC) در سال ۲۰۱۲ قراردادی را با دولت قبلی افغانستان که تحت حمایت ایالات متحده بود، برای استخراج نفت در حوزه آمودریا در ولایت های شمالی فاریاب و سرپل امضا کرد.

در آن زمان تا ۸۷ میلیون بشکه نفت خام در آمو دریا تخمین زده می شد.

مطالعه شده که افغانستان دارای منابع دست نخورده بیش از یک تریلیون دالر است که توجه برخی سرمایه گذاران خارجی را به خود جلب کرده است.

علاوبر این پروژه، یک شرکت دولتی چینی نیز در حال مذاکره با اداره تحت رهبری طالبان در مورد بهره برداری از معدن مس در شرق ولایت لوگر است، قرارداد دیگری که برای اولین بار در دولت قبلی امضا شد.