زمستان سرد و مشکلات اقتصادی در افغانستان؛ مردم: توان خرید مواد غذایی و سوخت را نداریم

یک خانواده فقیر خیمه نشین در کابل

پس از ریزش برف و باران شدید در روزهای اخیر در افغانستان، شماری از مردم در کنار مشکلات دیگر از افزایش قیمت مواد سوخت و مواد غذایی شکایت دارند.

آنان می‌گویند حتی دیگر راه چاره‌ای با توجه به افزایش بی‌کاری، برای مقابله با این وضعیت برای‌شان نمانده است.

جلیل باشنده ولایت کابل و پدر سه کودک است.

او می‌گوید پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان در یک مؤسسه کار می‌کرد و اکنون ماه‌ها است که بی‌کار است.

به‌گفته جلیل، اکنون او از کارهای وقفه‌ای ماهانه عاید اندک بدست می‌آورد که نمی‌تواند مصارف خانواده‌اش را جوابگو باشد.

"قیمت‌ها به حدی بالا است که مردم دیگه به سطوح آمدند یعنی اصلاً نمی‌فهمند با این وضعیت چی کار کنند."

قیمت مواد سوخت به ویژه زغال و گاز در افغانستان به صورت سرسام آوری بلند رفته است

او اما می‌گوید افزایش روز افزون قیمت مواد سوخت، مواد غذایی و شدت سرما تحمل زنده‌گی را بر او و هزارن تن دیگر دشوار کرده‌است.

"یک تن زغال پیش از این ۱۳ هزار بود حالا ۱۷ هزار شده، گاز هم در هر کیلو ده افغانی تقریباً بالا رفته دیگر مواد غذایی که مثلاً برنج در هر بوجی همین حالا چند صد روپیه بالا رفته، آرد و تمام احتیاج روزمره قیمت‌اش بالا رفته مثلاً پیاز سیر ۴۰۰ تا ۴۵۰ است."

تعدادی از ولایات افغانستان یکی دو هفته است که ریزش برف و سرمای کم پیشینه را تجربه می‌کند.

یک باشنده کابل: یک تن زغال پیش از این ۱۳ هزار بود حالا ۱۷ هزار شده، گاز هم در هر کیلو ده افغانی تقریباً بالا رفته

چالش دیگری که این وضعیت به مردم ایجاد کرده بسته شدن راه‌های مواصلاتی است.

حکمت باشنده ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور در غرب افغانستان، ریاست فواید عامه حکومت طالبان در غور را متهم به کوتاهی در پاکسازی برخی راه‌های مواصلاتی می‌کند.

به گفته او یک کودک نیز چند روز پیش به دلیل همین چالش در لعل و سرجنگل جان داده و جنازه فرد دیگری نتوانسته به منطقه خودش منتقل شود.

"صد قریه تلخک مربوط لعل و سرجنگل هنوز راه اش مسدود است و این مسدود بودن راه باعث شد که طفل تلف شود به شفاخانه ولسوالی نرسد و مریضی هم که به شفاخانه غور فوت کرده بود، بنام اسحاق مهدی نسبت بسته بودن راه جنازه‌اش به قریه آبایی‌اش سر سرخک تلخک انتقال داده نشد به هدیره جوی بدل مرکز ولسوالی دفن کردند".

مسدود ماندن راه های مواصلاتی در برخی از مناطق دور افتاده منجر به ایجاد مشکلات تازه یی گردیده است

موفق به داشتن دیدگاه مسئولان ریاست فواید عامه حکومت طالبان در غور نشدیم و حمیدالله مصباح سخنگوی وزارت فواید عامه حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد و اینکه چه تعداد راه‌های مواصلاتی به اثر برف باری‌های اخیر مسدود شدند و اقدامات عملی آنان برای رفع این چالش‌ها چه بوده، پاسخ نداد.

برخی رسانه‌های افغانستان به نقل از رئیس فواید عامه حکومت طالبان در ولایت سرپل هم گزارش دادند که در نتیجه سردی هوا در این ولایت یک تن جان داده و بیش از ۲۰۰ راس مواشی تلف شدند.

مردم در حالی دشواری‌های ناشی از سرمای زمستان امسال را در افغانستان تجربه می‌کنند که پس از حاکمیت طالبان بسیاری‌ها وظایف خود را از دست دادند و حتی مجبور به فروش لوازم خانه‌هایشان شدند و در گفتگو با رادیو آزادی شماری از آنان بارها ادعا کردند توان مالی‌شان برای پیشبرد زنده‌گی از دست رفته است.

سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی نیز پیش از این از نیازمندی رقم درشتی از مردم افغانستان در زمستان امسال خبر داده بودند.