لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

افزایش کودکان مبتلا به سوء تغذیه در جهان؛ ملیون ها کودک افغان از این بیماری رنج می‌برند


شماری از کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان
شماری از کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان

مجلۀ امریکایی فوربز گزارش داده، از میان ۱۴۹ میلیون کودکی که در سال ۲۰۲۲ در جهان به کمک‌های بشردوستانه نیاز داشتند، ۱۴ میلیون کودک در افغانستان بوده اند.

مجلۀ فوربز به نقل از سازمان حمایت از کودکان ( Save the Children) نوشته که افغانستان و کانگو بدترین مکان‌ها برای کودکان هستند.

به گزارش فوربز، میلیون‌ها کودک در افغانستان به آب پاک، غذا، سرپناه و کمک‌های جدی در بخش صحت روانی نیاز دارند.

پلوشه باشندۀ ولایت کندهار است. او دختر سه ساله‌اش را که به بیماری سوء تغذی مبتلا است٬ به شفاخانه آورده است.

این بانوعلت سوء تغذیه دخترش را فقر و مشکلات اقتصادی می‌داند.

"ما نمی‌توانستیم شیرمخصوص کودکان بخریم زیرا نرخ آن بسیار بلند است. ما شیر معمولی را به قیمت پنجاه افغانی برایش می‌خریدیم، به همین دلیل این اتفاق افتاد اکنون او مریض است او را به شفاخانۀ چینایی‌ها آورده‌ام و بستری شده است."

یکی از کودکان مبتلا به سوء تغذیه در ولایت هرات
یکی از کودکان مبتلا به سوء تغذیه در ولایت هرات

دختر پلوشه یکی از میلیون‌ها کودکی است که با بدترین وضعیت در افغانستان روبه‌رو است.

بر اساس گزارشی که به روز یک‌شنبه از سوی مجلۀ امریکایی فوربز منتشر شد، افغانستان در سال گذشتۀ میلادی یکی از بدترین مکان‌ها برای کودکان در جهان بوده است.

در مقایسه با سال ۲۰۲۱٬ در سال ۲۰۲۲ رقم کودکان نیازمند به کمک های بشری در جهان ۲۰ در صد افزایش یافته است

این گزارش می‌افزاید که بسیاری از کودکان در این کشور شب‌ها گرسنه می‌خوابند، میلیون‌ها کودک دیگر در معرض خطر سوء تغذیۀ شدید و سایر بیماری‌های تهدید کنندۀ زندگی قرار دارند و خانواده‌ها برای زنده نگهداشتن فرزندان‌شان تلاش می‌کنند.

مجلۀ فوربز نوشته که وضعیت کودکان در افغانستان به دلیل بی‌تفاوتی سیاسی و کمبود بودجه برای کمک‌های بشردوستانه بدتر شده است.

این مجله به نقل از سازمان حمایت از کودکان نوشته است: "افغانستان برای مدت طولانی یکی از بدترین مکان‌ها برای کودکان بوده است، اما وضعیت نسبت به سال‌های گذشته پیچیده تر شده است."

بسیاری از خانواده ها در افغانستان می گویند که به خاطر مشکلات اقتصادی نمیتوانند غذایی کافی به فرزندان خود فراهم کنند
بسیاری از خانواده ها در افغانستان می گویند که به خاطر مشکلات اقتصادی نمیتوانند غذایی کافی به فرزندان خود فراهم کنند

کانگو، اتیوپیا، یمن، پاکستان، سودان و سوریه از جمله کشورهایی هستند که به گزارش فوربز میلیون‌ها کودک در آنها روز ها و شب‌های سختی را سپری می‌کنند.

بر اساس گزارش مجلۀ فوربز، در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۴۹ میلیون کودک در سراسر جهان به کمک‌های اضطراری بشردوستانه نیاز داشتند که در مقایسه با سال ۲۰۲۱، این رقم ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

از تغییرات اقلیمی، جنگ و فقر جهانی به عنوان مهمترین دلایلی خوانده شده اند که سبب شده تا رقم درشتی از کودکان در جهان در سال گذشته میلادی با بدترین وضعیت روبه‌رو شوند.

در ادامه آمده که آب پاک، غذا، سرپناه، خدمات صحی و کمک‌های جدی در بخش سلامت روانی مواردی اند که این کودکان به آن نیاز مبرم دارند.

مجله فوربز در حالی این گزارش را منتشر کرده که پس از ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی از سوی طالبان ، سازمان حمایت از کودکان نیز فعالیت‌اش را در افغانستان متوقف کرده است.

این سازمان پس از تعلیق فعالیت خود در حساب توییترش نوشت که در کنار کار برای کودکان در سایر زمینه‌ها، بیش از ۷۰ هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه را نیز درمان کرده است.

XS
SM
MD
LG