افزایش سرما و تلفات ناشی از آن در افغانستان؛ مردم در بسیاری مناطق خواهان کمک اند

زمستان سرد امسال در افغانستان بسیاری از خانواده ها را با مشکلات جدی رو برو کرده است.

موج اخیر سرما در برخی از مناطق افغانستان باعث شده که بسیاری از مردم با مشکلات شدید مواجه شوند و عده ای نیز جان باخته اند.

یکی از ساکنان ولایت سرپل که از افشای نامش خودداری کرده، با ابراز اینکه بسیاری از مردم به دلیل فقر حتی توانایی گرم کردن خود را ندارند، می گوید:

"در سرمای زمستان این منطقه بسیار سرد است. در ولسوالی سانچارک چنان سرد است، مردم غریب و بیچاره نمی دانند چه کنند. به خاطر خدا و قرآن هرچه زودتر، کمک بفرستید."

کمشنری عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد(UNHCR) می گوید که پروسۀ کمک رسانی را به نیازمندان در برخی از مناطق افغانستان از جمله ولایت بادغیس، آغاز کرده است.

با آنکه در بر خی از مناطق سازمان ملل و برخی از نهاد های دیگر کمک های را به مردم توزیع میکنند٬ اما گفته شده است که میزان این کمک ها نسبت به نیاز مردم به مراتب کمتر است

کارولین گلوک(Caroline Gluck) سخنگوی این اداره در افغانستان،به روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که در بادغیس، به ۲۳۰۰ خانواده بی بضاعت که تعداد آنها به ۱۶ هزار تن می رسد، کمک کرده اند.

سازمان ملل: بسیاری ها مجبور شدند برای فرار از سرما، در زمین سوراخ کنده و شب در آنجا بخوابند

کارولین گلوک گفت که آنها با سایر خانواده های آسیب پذیر نیز کمک می کنند:

"اخیراً حرارات هوا به منفی ۲۰ درجه سانتیگراد رسید و آنچنان سرد شد که بسیاری ها مجبور شدند برای فرار از سرما، در زمین سوراخ کنده و شب در آنجا بخوابند تا گرم باشند. یو ان اچ سی آر(UNHCR) پلان دارد که به این خانواده ها کمک کند. ما با این خانواده ها پول نقد برای مواد سوخت، لباس گرم، خیمه اضطراری، منقل و بخاری گازی و سایر اقلام غیر خوراکی مانند کمپل، و بسته ها برای اطفال و خانواده ها کمک می کنیم."

سخنگوی کمشنری عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد(UNHCR) در افغانستان می گوید که این کمک ها توسط ۶ نهاد همکار سازمان ملل متحد و ۳ سازمان غیردولتی دیگر به خانواده های آسیب پذیر داده می شود.

گرچه وزارت مبارزه با حوادث طبیعی طالبان تعداد هلاک شدگان در اثر سرمای اخیر در افغانستان را ۱۶ تن اعلام کرده، اما برخی گزارش ها نشان می دهد که تعداد قربانیان به مراتب بیشتر است.

به گفتۀ وزارت مبارزه با حوادث طبیعی طالبان، بیش از ۳۰۰۰ راس مواشی در اثر سرما تلف شده اند و این وزارت ادعا کرده که به ۲۰۰۰۰ خانواده آسیب دیده نیز کمک شده است.

سازمان ملل متحد می گوید، بیشترین افراد آسیب پذیر خانواده های بیجا شده اند که تعداد آنها بیش از ۳ملیون تن است.

آرش همایون