لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

اداره نجات کودکان بخشی از فعالیت‌هایش را در افغانستان ازسر می‌گیرد


اداره نجات کودکان می‌گوید که بخشی از فعالیت‌هایش را در افغانستان از سرمی‌گیرد زیرا از جانب طالبان اطمینان برای امنیت و مصونیت کارمندان زن در این نهاد را حاصل کرده است.

دیوید رایت مسئول عملیاتی اداره نجات کودکان در اعلامیه‌ای که دیروز یکشنبه (۱۵ جنوری) نشر شد، گفته که در بیش از سه هفته گذشته، تمامی فعالیت‌های این نهاد در افغانستان متوقف شده بود.

او افزوده که حضور و فعالیت کارمندان زن برای ارائه خدمات خیلی مهم است و بدون بانوان نمی‌توانند کارهای شانرا پیش ببرند.

به گفتۀ آقای رایت، حدود ۵۰ درصد از نیروی کاری اداره نجات کودکان را زنان تشکیل می‌دهند و اینکه آنها برای رسانیدن کمک‌ها به زنان و کودکان نقش حیاتی را ایفا می‌کنند.

در ادامه گفته شده که بسیاری از برنامه‌های این اداره در افغانستان به حالت تعلیق در آمده اما فعالیت‌ها اکنون در بخش‌های صحی، غذایی و آموزشی دوباره آغاز می‌شود.

رئیس عملیاتی اداره نجات کودکان گفته است، پس از آنکه ضمانت‌های قابل اعتماد را از مقام‌های مسئول در مورد امنیت و مصونیت کارمندان زن در این نهاد دریافت کردند، بخش‌های از خدمات شانرا دوباره آغاز می‌کنند.

تا اکنون مقام‌های طالبان در این باره چیزی نگفته اند اما تصمیم آنها در مورد محدودیت زنان کارمند در موسسه‌های غیردولتی، با واکنش‌های جدی همراه شد.

باز هم در زمستان و هوای سرد، مردم در افغانستان بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند.

مقام‌های سازمان ملل متحد نگران وضعیت مردم در سردی منفی ۳۵ درجه سانتیگرید استند و می‌گویند که زندگی مردم به ویژه کودکان در افغانستان با خطر جدی روبرو است.

شماری از کودکان خانواده های بیجا شده داخلی، عکس از آرشیف
شماری از کودکان خانواده های بیجا شده داخلی، عکس از آرشیف

مقام‌های حکومت طالبان در ولایت بادغیس دیروز تایید کردند که چهار کودک و یک بزرگ سال در ولایت بادغیس در نتیجه سردی هوا جان سپرده اند. عمر سه تن از این کودکان میان دو ماه تا دو سال گفته شده.

احمدجان حنظله سخنگوی والی طالبان در بادغیس گفته که این رویداد در ولسوالی قادس اتفاق افتاده و علاوه بر کودکان، یک چوپان نیز در نتیجه هوای سرد جان سپرده است.

دیوید رایت رئیس عملیاتی اداره نجات کودکان می‌گوید، ادامه محدودیت بر فعالیت زنان کارمند در اداره‌های غیردولتی، نیازمندی‌های شدید کودکان در افغانستان را که در حال حاضر با بحران جدی روبرو اند، بیشتر می‌سازد.

به گفتۀ نهادهای مددرسان، شمار نیازمندان در افغانستان در حال حاضر ۲۵ میلیون تن تخمین می‌شود و شاید این شمار در جریان سال ۲۰۲۳ تا ۲۸ میلیون تن افزایش یابد.

کاهش و تعلیق کمک‌ها، میلیون‌ها نیازمند در افغانستان را مانند پلوشه، باشنده ولایت کندهار خیلی نگران کرده. او که دختر سه ساله‌اش را به شفاخانه برده، در گفتگو با رادیو آزادی، از مبتلا شدن فرزندش به سوء تغذیه می‌گوید:
"ما نمی‌توانستیم شیرمخصوص کودکان بخریم زیرا نرخ آن بسیار بلند است. ما شیر معمولی را به قیمت پنجاه افغانی برایش می‌خریدیم، به همین دلیل این اتفاق افتاد و اکنون بیمار است. او را به شفاخانۀ چینایی‌ها آورده‌ام و بستری شده است."

آرشیف - یک کودک مصاب به بیماری سوءتغذیه در ولایت غور
آرشیف - یک کودک مصاب به بیماری سوءتغذیه در ولایت غور

دیوید رایت مسئول عملیاتی اداره نجات کودکان می‌گوید که محدودیت بر زنان کارمند در موسسه‌های غیر دولتی به حالت خودش باقی است و بناءً او تاکید کرده که تمامی فعالیت‌های‌شان تا حاصل شدن اطمینان از مصونیت تمامی کارمندان‌شان از سر گرفته نمی‌شود.

اداره نجات کودکان سازمان ملل متحد از سال‌های ۱۹۷۰ میلادی در افغانستان به فعالیت آغاز کرد و با تغییر نظام‌ها و فروز و فراد‌های که در این کشور به میان آمد به فعالیت‌هایش ادامه داده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG