تلاش های منطقوی روسیه برای افغانستان٬ ضمیر کابلوف در اسلام آباد سرگرم دیدار و گفتگو است

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان در دیدار با حنا ربانی کهر وزیر دولت در امور خارجی پاکستان

ضمیرکابلوف پس از سفرش به کابل روانۀ اسلام آباد شده و درآنجا با حنا ربانی کهر، وزیر دولت در امور خارجی پاکستان و صادق خان، نمایندۀ ویژۀ پاکستان برای افغانستان ملاقات کرده است.

وزارت خارجۀ پاکستان ناوقت روز چهارشنبه در خبرنامه‌ای گفته است که در این ملاقات بانو ربانی کهر به آقای کابلوف گفته است، یک افغانستان با ثبات برای آنها بسیار مهم است.

خبرنامه می‌افزاید که بانو ربانی در ادامه گفته است، افغانستان در بین آسیای میانه و جنوبی حیثیت یک پل را دارد و پاکستان تلاش می‌کند که به همکاری دیگر کشورهای منطقه به این هدف برسد.

اما در اعلامیه به نقل از آقای کابلوف چیزی گفته نشده است.

آقای کابلوف درحالی به پاکستان سفر می‌کند که وی پیش از این به روز ۱۲ ماه جاری میلادی درسفرش به افغانستان با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان دیدار و گفتگو کرده بود.

حافظ ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در آن زمان در صفحۀ تویتر خود گفته بود که هر دو طرف در مورد همکاری‌های مشترک و داشتن روابط دوجانبه گفتگو کرده اند.

ضمیر کابلوف در کابل با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان نیز دیدار کرد

برخی از آگاهان سیاسی در پیوند به سفرها و ملاقات‌های تازۀ نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان نظریات متفاوت دارند.

کبیر حقمل، یک تن از آنان به رادیو آزادی گفت، روسیه از روی مجبوریت تلاش می‌کند که خود را در مسئله افغانستان مهم نشان دهد.

"روسیه در مجبوریت گیرمانده است، اصلا از طالبان خوش نیست، بار گذشته که هم طالبان آمده بودند، روسیه از ائتلاف شمال حمایت قاطع می‌کرد، حالا که ازبیکستان وتاجیکستان و کشورهای آسیای میانه از طالبان احساس خطر می‌کنند، روسیه درعقب آنها ایستاده است، اما در کنار آن به دلیل مخالفت با امریکا از طالبان هم حمایت می‌کند."

کبیر حقمل : روسیه از روی مجبوریت تلاش می‌کند که خود را در مسئله افغانستان مهم نشان دهد.

اما داود مایار، دیگر آگاه سیاسی به این باور است که روسیه می‌خواهد در برابر امریکا صف خود را تقویت کند.

"در این شکی نیست که این گونه سفرهای مقام‌های روسیه و این گونه تلاش‌ها برای جهان به ویژه برای امریکا تشویش ایجاد می‌کند، یعنی این مسئله خوش‌شان نمی‌آید درعکس‌العمل به این امریکا هم تلاش کرده و از این فرصت استفاده می‌کند."

روسیه، پاکستان و چین از محدود کشورهایی اند که نمایندگی‌های دیپلوماتیک‌شان را در افغانستان فعال نگهداشته اند.

این کشورها همچنان از جمله شرکای مهم سیاسی و اقتصادی طالبان خوانده می‌شوند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه عقرب سال روان فیصله‌نامه‌ای را تصویب کرد که به طالبان یک پیام واضح را می‌رساند که تا زمانی به رسمیت شناخته نخواهند شد که به شمول حقوق زنان، دختران و اقلیت‌ها به حقوق بشر احترام نکنند.

اما این فیصله‌نامه را ۱۱۶ کشور تأیید کرده و ده‌ها کشور به شمول روسیه، چین و پاکستان رای ممتنع داده اند.