فرمان تازهٔ طالبان به پوهنتون‌های خصوصی؛ به دختران اجازه ندهید در امتحانات کانکور شرکت کنند

تصویر آرشیف

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان، به پوهنتون‌های خصوصی دستور داده که تا امر ثانی دانشجوی جدید جذب نکنند و به دختران اجازه شرکت در امتحان کانکور شمولیت در این پوهنتون‌ها داده نشود.

در مکتوب این وزارت گفته شده است که این تصمیم از سوی رهبری وزارت تحصیلات عالی گرفته شده و در صورت تخطی از آن توسط هر پوهنتون خصوصی، با آن برخورد قانونی خواهد شد.

محمد کریم ناصری، سخنگوی اتحادیه پوهنتون‌های خصوصی به رادیو آزادی گفت که این مکتوب به پوهنتون‌های خصوصی رسیده است.

آقای ناصری می‌گوید که این تصمیم مسئولان پوهنتون‌های خصوصی را نگران کرده و به گفته وی، در صورت ادامه این وضعیت، بسیاری از دانشگاه‌های خصوصی بسته خواهند شد.

آقای ناصری می‌افزاید: "اتحادیه پوهنتون‌های خصوصی افغانستان و مقامات آن همگی نگران این مکتوب هستند، زیرا اکثر این پوهنتون‌ها به ویژه پوهنزی طب را دانشجویان دختر تشکیل می‌دهند، بنابر این اگر این وضعیت ادامه یابد، بسیاری از پوهنتون‌های خصوصی سقوط خواهند کرد."

دختران که از تحصیل باز مانده اند در انتظار رفتن به صنوف درسی اند اما طالبان در عوض فرمان های تازه یی نشر کرده و نا امیدی را افزایش داده اند

سخنگوی اتحادیه پوهنتون‌های خصوصی می‌افزاید، در صورتی که ممنوعیت رفتن دختران به مکتب ادامه بیابد، شرکت دختران در کانکور نیز محدود می‌شود.

ضیاء الله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی طالبان در یک پیام نوشتاری به رادیو آزادی این نامه را تأیید کرده، اما در این مورد جزئیات بیشتر نداده است.

اکثر دانشجویان پوهنتون های خصوصی را دختران تشکیل می‌دهند، اگر این وضعیت ادامه یابد، بسیاری از پوهنتون‌های خصوصی سقوط خواهند کرد

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان به تاریخ 20 دسمبر سال گذشته دختران را از رفتن به پوهنتون منع کرد که این ممنوعیت در داخل و خارج از افغانستان واکنش‌های گستردۀ را برانگیخت و تعدادی از استادان پوهنتون نیز در اعتراض به این تصمیم طالبان استعفا دادند.

عبیدالله وردگ، استاد پیشین پوهنتون کابل

عبیدالله وردگ، استاد پیشین پوهنتون کابل که به دلیل بسته شدن پوهنتون‌ها بروی دختران استعفا داد، به رادیو آزادی گفت که حکومت طالبان به جای گوش دادن به سخنان استادان معترض و اجازه دادن تحصیل دختران؛ در تلاش اند تا جلو اعتراضات را بگیرند:
"آن‌ها در مورد برداشتن تصمیم خود فکر و بحث نکردند، تمام فشار آن‌ها این است که چگونه جلو اعتراضات را بگیرند و چگونه کسانی که اعتراض کردند باید سرکوب شوند."

هفته گذشته ۱۸۲ استاد پوهنتون نیز در نامه‌ای به سرمنشی سازمان ملل متحد خواسته اند تا طالبان را تحت فشار قرار دهند تا به دختران و زنان اجازه تحصیل و کار بدهد.

بیشتر در این باره: نامهٔ استادان پوهنتون ها عنوانی سرمنشی سازمان ملل؛ بر طالبان فشار بیشتر وارد کنید!

در این نامه از سازمان ملل متحد و کشورهای عضو آن خواسته شده که در کنار زنان افغان بایستند و تا زمانی که به حقوق بشری همه افغان‌ها احترام نگذارند، طالبان را به رسمیت نشناسند.

رینا امیری نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان نیز در تازه‌ ترین تویت خود به توسعه زنان در قطر اشاره کرده و گفته است که اگر طالبان با دستورات خود این نیروی فعال را در افغانستان نابود نکند، مردان و زنان نیز می‌توانند در جهت صلح و آرامش در این کشور گام بردارند.

حکومت طالبان در یک سال و نیم گذشته دختران بالای صنف ششم را از تحصیل و زنان را از کار در شماری از ادارات دولتی و در تصمیمات اخیر شان؛ زنان را از رفتن در پوهنتون و کار در سازمان‌های غیر دولتی نیز منع کرده است.

این درحالی‌ست که با وجود فشار های بین‌المللی طالبان نگفته اند که چه زمانی این محدودیت‌ها را بر زنان حذف خواهند کرد.