نمایندهٔ اتحادیه اروپا برای افغانستان: گزینهٔ به رسمیت شناختن طالبان٬ روی میز نیست

توماس نیکلاسن نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان

توماس نیکلاسن، نمایندهٔ ویژهٔ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان می‌گوید، باوجودی که نمی‌خواهند افغانستان را منزوی بسازند، اما گزینۀ به رسمیت شناختن طالبان هم روی میز نیست.

نیکلاسن روز پنج‌شنبه در توییتر نوشته است، در یک نشست سه روزه با مقام‌های پاکستانی در بارۀ پیامد‌های منع زنان از کار در اداره‌های غیردولتی و عدم دسترسی میلیون‌ها افغان به خدمات بشری صحبت کرده‌است.

محدودیت کار و تحصیل بر زنان در افغانستان تاثیرات منفی بر خانواده ها بجا گذاشته است.

یک بانو که مادر سه فرزند است، چند ماه پیش طالبان او را از رفتن به کار منع کردند.

او که نمی‌خواهد به علت مشکلات امنیتی نامش در گزارش گرفته شود، در بخش صحی با یک ادارهٔ غیردولتی در یکی از مناطق دور دست کندز کار می‌کرد.

او به رادیو آزادی گفت، از دست دادن کار و عاید او را مجبور به ترک کشور خواهد کرد.

"مجبور به این شدیم که وسایل خانه را بفروشیم تا بتوانیم مخارج خانه را از عهده‌اش برایم، اگر وضعیت ادامه داشته باشه و اجازه نداشته باشیم کار کنیم، مجبور هستیم به ملک بیگانه یرویم تا خود ما و اطفال ما از گرسنگی تلف نشویم، همهٔ ما خانم‌ها در خانه هستیم به حالت روانی دچار شدیم و در یک حالت ترس و وحشت قرار داریم."

یک داکتر زن در یکی از کلینیک های تداوی دندان در ولایت غور در حال معاینه یک بیمار است

پس از فشارهای زیاد بر حکومت طالبان، اکنون تعداد اندکی از زنان در برخی از ولایات اجازه دارند تا به کارشان در اداره‌های غیردولتی بر گردند.

این بانو هم که نیز نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، در یکی از اداره‌های غیردولتی در هرات کار می‌کند.

او می‌گوید، برگشت دوبارۀ آن‌ها به کار با محدودیت‌های شدیدی همراه بوده است.

"خانم‌های که در داخل دفتر هستیم، حتی اجازهٔ بیرون شدن از دفتر را نداریم، نان به داخل اتاق‌های ما آورده می‌شود، باید حجاب کامل داشته باشیم و ماسک استفاده کنیم، با همکاران مرد خود هیچ ارتباط نداریم، تمام ارتباط ما از طریق تیلیفون و اینترنت است."

یکی از زنان : ما که به دفتر می رویم ٬ اجازه بیرون شدن از دفتر و صحبت با همکاران مرد را نداریم

این در حالیست که توماس نیکلاسن، نمایندهٔ ویژهٔ اتحادیهٔ اروپا برای افغانستان پس از دیدار با اسد خان، معاون وزیر خارجۀ پاکستان و محمد صادق، نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان در امور افغانستان،

در صفحهٔ توییترش نوشته است، ممنوعیت طالبان بر کار زنان در اداره‌های غیردولتی، در بدترین زمان به افغان‌های نیازمند به ویژه زنان و کودکان آسیب شدید وارد خواهد کرد.

نمایندهٔ ویژهٔ اتحادیهٔ اروپا افزوده است، آن‌ها در این دیدار از ایجاد حکومت فراگیر و حمایت از حقوق بشری و آزادی‌های افغان‌ها استقبال کرده‌اند.

او نوشته است که نمی‌‌خواهند افغانستان را منزوی کنند، اما قرار نیست طالبان را نیز به رسمیت بشناسند.

با این حال طالبان می‌گویند، به رسمیت شناختن حکومت‌شان برای حل بسیاری از مشکلات مهم است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در این باره به رادیو آزادی گفت:

"راه بهتر این است که از مجرای دیپلوماتیک برای به رسمیت شناختن افغانستان پیش بیایند، این است که مشکلات را حل می‌سازد، نه این که به رسمیت نشناسند و روابط دیپلوماتیک خود را قطع کنند."

او اما در مورد بازگشت زنان به کار در اداره‌های غیردولتی به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

با این حال توماس نیکلاسن، نمایندهٔ ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در مورد حمله بر مسجدی در پاکستان نیز اشاره کرده و گفته است که این یک بار دیگر وجود تهدید هراس افگنی در افغانستان برای کشور‌های همسایه را آشکار می‎سازد.

اما ذبیح الله مجاهد بار دیگر در صحبت با رادیو آزادی گفت، اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان به ضد کشور دیگری استفاده شود و آن‌ها در سراسر افغانستان حاکمیت کامل دارند.

در همین حال توماس وست، نمایندهٔ ویژهٔ امریکا در امور افغانستان در صفحهٔ توییترش نوشته است که با متحدان‌شان در برلین مشورت کرده است که چگونه با برگشتاندن زنان به کار برای رساندن کمک‌های حیاتی از مردم افغانستان حمایت کنند.

طالبان در کنار دیگر محدودیت‌های در بخش آموزش، کار و سفر زنان و دختران، در ماه دسمبر سال ۲۰۲۲ میلادی آن‌ها را از کار در اداره‌های غیر دولتی و رفتن به پوهنتون‌ها نیز منع کرده‌اند.