سازمان داکتر بدون مرز: سیستم خدمات صحی در روستا های افغانستان باید فورأ احیا شود

تصویر آرشیف: یکی از کلینیک های صحی در ولایت غور

صفحه انترنتی سازمان داکتران بدون مرکز

  • صفحه انترنتی سازمان داکتران بدون مرکز ( MSF) در گزارشی نوشته است که افغانها در نتیجه فقر٬ محدودیت ها و موجودیت سیستم غیر فعال صحی٬ از دسترسی به خدمات صحی محروم مانده اند.

این سازمان توصیه کرده است که پالیسی ساز ها٬ کشور ها و نهاد های کمک کننده و مقامات محلی باید به صورت فوری در زمینه احیای خدمات صحی در روستا ها کار کنند تا دسترسی مردم به این خدمات سهل تر شود.

در این گزارش همچنان آمده است که بازیگران جهانی بایستی مشکلاتی را که در این راستا در نتیجه بحران اقتصادی ایجاد گردیده است٬ حل کنند و اطمینان حاصل نمایند که تعداد قابل ملاحظه یی از زنان در بخش های صحی فعالیت می کنند.

فلیب ریبیرو نماینده سازمان داکتر بدون مرز در افغانستان گفته است که یکی از مشکلات اساسی نبود نهاد های صحی مجهز در روستا هاست. وی در ادامه گفته است که روستا نشینان به همین خاطر مجبور می شوند تا برای دسترسی به خدمات صحی فاصله های طولانی را بپیمایند٬ این درحالی است که بسیاری از مردم توان سفر را نیز ندارند٬ اما مجبور اند.

به باور این مسوول صحی سازمان داکتر بدون مرز٬ انتظار می رفت که با ختم جنگ فعالیت نهاد های صحی بهبود یابد٬ اما چنین نشد.

نشریهٔ میدل ایست مانیتور

  • نشریهٔ میدل ایست مانیتور نیز به مشکلات جاری در افغانستان پرداخته و نوشته است سازمان ملل هشدار داده که شش ملیون تن از افغانها با خطر قطحی رو برو هستند.

این نشریه در ادامه نوشته است که در نتیجه جنگ های چهار دهه اخیر در افغانستان٬ حوادث طبیعی و همچنان شیوع بیماری کرونا نیازمندی مردمان این کشور را به کمک های بین المللی افزایش داده است.

در ادامه مقاله آمده است که در تابستان سال ۲۰۲۱ اعلان شد که افغانستان با خشکسالی رو بروست و سال بعد آن نیز سرازیر شدن سیلاب ها و وقوع یک زلزله تلفات فراوانی را به مردم وارد کرد.

این نشریه گفته است که با این همه٬ خروج نیروهای بین المللی از افغانستان و کاهش کمک ها نیز به مشکلات افزوده است.

به نوشته میدل ایست مونیتور٬ افغانستان امسال زمستان سختی را میگذراند. زمستانی که با کمبود مواد غذایی و نبود مواد سوخت به همراه است.

برنامه غذایی جهان سازمان ملل گفته است که ۹۰ درصد از افغانها غذای کافی ندارند. درعین حال وضع محدودیت از سوی طالبان بر کار زنان در نهاد های امداد رسان نیز تاثیرات منفی بجا گذاشته و جریان رساندن کمک ها را به نیازمندان دشوار ساخته است.