ند پرایس: اگر طالبان در برابر القاعده اقدام نکنند آمریکا خود دست به کار خواهد شد

ند پرایس سخنگوی قصر سفید

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، اگر طالبان در افغانستان نتوانند و یا نخواهند به تهعدات‌شان برای اقدام در برابر القاعده عملی کنند، آمریکا آماده است و ظرفیت این را دارد که از خاکش دفاع کند.

ند پرایس، سخنگوی این وزارت به روز چهارشنبه در یک نشست خبری از هدف قرار دادن ایمن‌اظواهری رهبر شبکهٔ القاعده در کابل به عنوان مثال یاد کرد و گفت:
"طالبان تعهدات خصوصی و علنی را انجام دادند که باید بر آن عمل کنند و آن این است که به هیچ کسی اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان به ضد ایالات متحدهٔ امریکا استفاده کنند، مسئله دوم این است که ما آماده هستیم، متعهد هستیم و این ظرفیت را داریم که اگر طالبان اقدام کرده نتوانند، و یا نکنند، پس ما خود ما اقدام می‌کنیم."

ند ‌پرایس گفت، پس از کشته شدن ایمن‌الظواهری، سیف‌العدل شهروند مصر، مقیم در کشور ایران به عنوان رهبر جدید القاعده معرفی شده است.

ایران تا اکنون در مورد ادعای این مقام امریکایی مبنی بر موجودیت سیف‌العدل در آن کشور چیزی نگفته‌ است.

شبکه القاعده نیز تا اکنون به گونهٔ رسمی از معرفی جانشین ایمن‌الظواهری خبر نداده است.

اما سخنگوی وزارت خارجهٔ آمریکا گفت، ارزیابی‌های آن‌ها با گزارش سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه یوسف العدل در واقع رهبر جدید این شبکه است، مطابقت دارد.

سازمان ملل متحد روز شنبه در گزارش جدیدی اعلام کرد که به گمان اغلب بیشتر کشورهای عضو این سازمان، در حال حاضر العدل رهبر این گروه است و امور آن را به پیش‌ می‌برد.

بیشتر در این باره: آمریکا: سیف العدل به حیث رهبر جدید گروه القاعده تعیین شده است

عدل ۶۲ ساله که دگرمن نیروهای ویژۀ مصر و از اعضای گارد امنیتی پیشین القاعده بود، سازمان ملل متحد ۱۰ میلیون دالر جایزه نیز بر سر او گذاشته است.

سازمان ملل متحد نیز در گزارش خود گفته است که بر اساس ارزیابی کشورهای عضو سازمان ملل متحد، القاعده دارای پناهگاه‌های امن تحت حاکمیت طالبان است و اعضای این شبکه از آزادی عمل در افغانستان برخوردار هستند.

اخیراً سخنگویان حکومت طالبان به پرسش‌های ما در این مورد پاسخ ندادند، اما امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان روز چهارشنبه بار دیگر در نشستی وعده داد که از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

نگرانی‌ها از حضور شبکهٔ القاعده در افغانستان پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، در حمله یک هواپیمای بدون سرنشین امریکایی در جولای ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

طالبان آن زمان در مورد کشته شدن ایمن‌الظواهری اظهار بی‌خبری کرده بودند.

بیشتر در این باره: جو بایدن: ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در کابل هدف قرار گرفت و کشته شد

همزمان با حضور اعضای شبکۀ القاعده در افغانستان، نگرانی‌ها از فعالیت و موجودیت نیروهای شاخۀ خراسان گروه داعش نیز افزایش یافته است.

روز سه‌شنبه هفتهٔ روان، آناتولی سیدوروف، رئیس امنیت مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی گفت که تعداد اعضای شاخهٔ خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان به ۶۵۰۰ نفر رسیده که از این میان تنها ۴۰۰۰ نفر در امتداد مرز تاجکستان در ولایات بدخشان، کندز و تخار مستقر هستند.

اما امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان این اظهارات را رد کرد و گفت که هیچکس نباید افغانستان را بدنام کند.

آقای متقی گفت که داعش در هر منطقه‌ای از افغانستان که سر بلند کند، از بین برده خواهد شد.

شاخۀ ولایت خراسان داعش در اوایل سال ۲۰۱۵ در ننگرهار ظهور کرد و فعالیت‌هایش به سرعت در ولایت‌های کنر و جوزجان هم گسترش یافت.

بیشتر در این باره: ملل متحد: گروه‌های تندرو از افغانستان کشور‌های آسیای مرکزی و جنوبی را تهدید می‌کنند

این گروه در سال ۲۰۱۶ در عملیات نظامیان امریکا و افغان تضعیف شد.

اما حالا دوباره فعال شده و به تهدید جدی برای امنیت افغانستان (تحت حاکمیت طالبان) مبدل شده است.

کارشناسان می‌گویند که با نبود حضور نیروهای خارجی در افغانستان و آزادی صدها زندانی داعش از زندان‌ها در این کشور، این گروه تندرو اسلامگرا دوباره تقویت شده است.