تعدادی از خانواده های افغان: عملکرد نادرست طالبان منجر به فرار جوانان از کشور می‌شود

پناهجویان از راه های دشوار و پر خطر تلاش می کنند خود را به کشور های اروپایی برسانند

خانواده‌ی که جوان ۲۲ ساله‌اش در سفر غیر قانونی به اروپا کشته شد، می‌گوید که نظام حاکم به دلیل اقدامات نادرست خود٬ جوانان را مجبور به فرار از کشور کرده‌است.

کاکای عبدالله ۲۲ ساله که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نام‌اش در این گزارش ذکر شود، می‌گوید که پس از فراغت از مکتب، برادرزاده‌اش از راه غیر قانونی به قصد رسیدن به کشورهای اروپایی رفته بود.

به‌گفته او، عبدالله به آسانی خودش را به ایران رساند، اما روزهای سخت عبدالله از ایران شروع شد.
به‌گفته وی، زمانی‌که عبدالله به مرز ترکیه می‌رسد، پولیس آن کشور او را دستگیر، لت‌وکوب و دستانش را می‌شکند.

او می‌افزاید: "عبدالله تنها شهید نشد، دو تن از دوستانش نیز شهید شدند و به طرز فجیعی شکنجه و لت‌وکوب شدند، برخی‌شان را دستان و پاهای‌شان را شکستانده بودند و برخی‌شان را انگشتان دست‌های شان را شکستانده بودند. این‌ها را با گلوله نکشته بودند، اما با سیخ‌ها آهنی مورد ضرب‌وشتم قرار داده بودند، وقتی جنازه عبدالله را دیدیم به شدت مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته بود، قبرغه‌هایش را شکسته بودند که این یک عمل انسانی نیست."

به تازگی پولیس بلغاریا جسد ۱۸ پناهجوی افغان را در یک لاری کشف کرده است.

کاکای عبدالله می‌گوید، وقتی‌که او دنبال جنازه عبدالله بود، اجساد ده‌ها جوان دیگر افغان مانند برادرزاده‌اش را دیده که آن‌جا افتاده بودند و خانواده‌های شان خبری از آن‌ها نداشته است.
به‌گفته وی، نظام حاکم باید در حکومت داری خود تغییراتی ایجاد کند تا جوانان تمایلی به خروج از افغانستان نداشته باشند.

شماری از مهاجرین افغان که از ترکیه اخراج شده اند

پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، بسیاری از مردم این کشور به ویژه جوانان به دلیل بی‌کاری، فقر و محدودیت‌های اعمال شده از سوی حکومت طالبان به دنبال زندگی بهتر کشور را از راه‌های قانونی و غیر قانونی ترک کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها حین سفر در راه‌های غیر قانونی بازداشت، حتی مرده اند و یا کشته شده‌اند.

به تازگی پولیس بلغاریا جسد ۱۸ پناهجوی افغان را در یک لاری کشف کرده است.

بر اساس اطلاعات اولیه ۴۰ پناهجو در این لاری بودند که ۱۸ نفر از آن‌ها به دلیل کمبود اکسیجن جان باختند.

گزارش‌ها می‌گویند که تمام پناهجویان کشته شده شهروندان افغانستان هستند.

بیشتر در این باره: اجساد ۱۸ پناهجوی افغان در بلغاریا یافت گردید

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان در مورد تعداد دقیق افغان‌هایی که پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، این کشور را ترک کرده‌اند، چیزی نمی‌گوید.

اما عبدالمطلب حقانی سخنگوی این وزارت در مورد تعداد افغان‌های که از ایران و پاکستان برگشته اند به رادیو آزادی گفت: "از اول جنوری تا کنون نزدیک به ۸۵ هزار افغان به کشور بازگشته اند که بیشتر آن‌ها داوطلبانه آمده اند، اما بخشی دیگر که به زور از ایران اخراج شده‌اند، به حدود ۳۵ هزار نفر می‌رسد."

پاکستان، ایران و ترکیه کشورهایی اند که در مورد ورود غیر قانونی افغان‌ها و بدرفتاری با آن‌ها در این کشورها گزارش‌های زیادی منتشر شده‌است.

اسامی کشته شدگان بارها در شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر شده و یا خانواده‌ها و بستگان‌شان از ناپدید شدن آن‌ها در مرزهای این کشورها خبر داده اند.