سازمان ملل متحد هشدار داد؛ ممکن کمک های غذایی برای افغانستان کاهش یابد

بیکاری و فقر در افغانستان منجر شده است که بسیاری از افراد غذای کافی برای خوردن نداشته باشند

مسئول برنامۀ غذایی جهان (دبلیو اف پی) در افغانستان گفته که اگر این سازمان به زودی ۹۰ میلیون دالر بودجۀ درخواستی‌اش را دریافت نکند، در ماه آینده ۹میلیون افغان از دریافت کمک محروم خواهند شد.


در همین حال شماری از نیازمندان در کابل نیز تاکید دارند، درصورت کاهش یا قطع کمک‌ها قادر به تأمین مواد غذایی و نیازمندی‌های ابتدایی زندگی‌شان نخواهند بود.

یک بانو که به دلیل بیماری‌های که وی به آن‌ها مبتلا شده، توان کارکردن و آوردن نان به سفرۀ چهار طفل خوردسالش را ندارد و در کابل زنده گی میکند می‌گوید، چهار سال پیش شوهرش را از دست داده است.

او که نخواست در این گزارش از او نام گرفته شود، به رادیو آزادی گفت، تاکنون یک بار از کمک‌های موسسات امدادرسان دریافت کرده و حال نگران است اگر این کمک‌ها کاهش پیدا کند یا قطع شود، چگونه چرخ روزگار خود و فرزندان‌اش را بچرخاند؟

"یک لقمه هم که کسی به مه کمک می‌کند بسیار به مشکل همان را می‌رساند باز از این ماه تا دیگر ماه اگر شد کدام سو خودم کار می‌کنم، یک جای می‌روم پاک کاری می‌کردم حالا شانه ام درد می‌کند کارم نمی‌شود صحیح".

سازمان ملل متحد میگوید که درماه های گذشته صد ها هزار تن از افراد در افغانستان از کمک های غذایی مستفید شده اند

رئیسه، یکی دیگر از زنان نیازمند در کابل به رادیو آزادی گفت:

" وضعیت اقتصادی‌ام زیاد خراب است که بیخی از حد بی‌اندازه، افطاری به خدا که روز اول رمضان لوبیا را پخته کردم شب هم همان را می‌خوریم، دیگه روز بعد نمی‌فهمم به شب چیزی پیدا می‌شود یا نمی شود".

سازمان ملل: نزدیک به ۲۰ میلون تن از نومبر ۲۰۲۲ الی مارچ ۲۰۲۳ با کمبود شدید مواد غذایی روبه‌رو اند

این درحالیست که هسیو وِی لی، مسئول برنامۀ غذایی جهان در افغانستان گفته، در صورتی ‌که این سازمان به زودی نتواند ۹۰میلیون دالر کمک درخواست شده را دریافت کند، 9 میلیون افغان از ماه آینده از دریافت کمک محروم خواهند شد.

مسئول برنامۀ غذایی جهان در افغانستان این گفته‌ها را در مصاحبه با خبرگزاری رویترز مطرح کرده است.

او در بخشی از گفتگو با این رویترز گفته، زنان و کودکان بیشتر نیازمند هستند.

برنامه غذایی جهان پیش از این گفته بود که برای ادامهٔ کمک‌ها نیاز فوری به ۹۳ میلیون دالر الی ماه اپریل دارد.

بر اساس گزارش سازمان ملل زنان و کودکان بیشتر از همه در معرض فقر و کمبود مواد غذایی مواجه هستنذ

بر اساس معلومات ابتدایی این اداره، نزدیک به ۲۰ میلون تن از نومبر ۲۰۲۲ الی مارچ ۲۰۲۳ با کمبود شدید مواد غذایی روبه‌رو اند که از این میان ۶ میلیون آن نیازمند کمک‌های اضطراری اند.

از سوی دیگر ویبسایت ریلیف ویب مربوط به دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا) هم با نشر گزارشی به نقل از کمیتۀ بین‌المللی نجات (آی آر سی) نوشته که افغانستان به دلیل تغییرات اقلیمی در لست ۱۰کشور در معرض خطر تغییرات اقلیمی قرار دارد.

بر اساس این گزارش، هرچند افغانستان سومین سال پی در پی خشکسالی را تجربه می‌کند، اما بعد از حاکمیت دوبارۀ طالبان در آگست ۲۰۲۱، کاهش کمک‌های خارجی به افغانستان و فروپاشی اقتصادی سبب عمیق‌تر شدن میزان فقر در این کشور شده است.

ریلیف ویب همچنان نوشته که سرازیز شدن سیلاب ها٬ تولید مواد غذایی در برخی مناطق افغانستان را کاهش داده و مردم را مجبور به ترک مناطق‌شان کرده است.

پیش از این دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا) در افغانستان هم گفته بود که در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۸.۳ میلیون تن در این کشورهای به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.