شیرینه محمدی: طالبان نخست محدودیت وضع کردند و بالاخره دست ما را از کار گرفتند

عکس از آرشیف

شیرینه محمدی، یکی از زنان شاغل در یکی از دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان بود.

او می‌گوید، پیش از تصمیم طالبان بر ممنوعیت کار زنان افغان در سازمان ملل متحد، آن‌ها با محدودیت‌های شدیدی به کارشان ادامه می‌دادند.

به گفته شیرینه محمدی، بخاطر محدودیت‌ها طالبان ابتدا مجبور به حجاب اجباری شدند، دفاتر زنان و روزهای کارشان از هم جدا شد و تا این که بالاخره زنان را از کار منع کردند.

او به رادیو آزادی گفت:
"تا چه وقت تنها زنان افغان قربانی بدهند، در جنگ‌های چهل ساله هم زنان شوهرشان را و اعضای خانواده‌شان را از دست داده‌اند و همیشه از زنان در افغانستان از همه بیشتر آسیب می‌بینند، من از همه نهاد‌های جهانی می‌خواهم که باید مستقل باشند و تحت تاثیر تصمیم هیچ حکومت و کشور قرار نگیرند و باید به زنان افغان حق آزادی تحصیل و کار داده شود."

پس از ممنوعیت کار زنان در دفاتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) این سازمان روز چهارشنبه از تمام کارمندانش خواسته بود که تا ۴۸ ساعت آینده به کار حاضر نشوند.

این موضوع به نگرانی هزار نیازمند به کمک‌های بشری افزوده است.

نیلوفر، باشندهٔ کابل که مادر دو فرزند است، به رادیو آزادی می‌گوید، اگر کمک‌های بشری دیگر به او که بی‌کار است و نان آوری هم ندارد نرسد، پیش‌برد زندگی برایش دشوار خواهد بود.

"مشکلات ما بسیار زیاد است، اقتصاد ضعیف است، نان خانه نداریم، دو طفل دارم، وظیفه ندارم، شوهرم ایران است دیگر نان‌آور ندارم، پول ایران هم صفر شده، خودم اگر یگان کار در خانه‌ها نکنم اولادهایم گرسنه می‌ماند، اگر‌ای قسم شود بسیار مشکل می‌شود مردم قتل می‌شود کمک‌ها را ادامه بدهند اگر کمک نکنند مردم چی‌کنند؟، ما از کمک‌ها راضی استیم بدون کمک‌ها چی‌کنیم، کار نیست و ظیفه نیست."

شماری از زنان بی بضاعت در کابل -عکس از آرشیف

این در حالیست که روسای سازمان حمایت از کودکان (سیف د چلدرین)، شورای پناهندگان ناروی، شورای پناهندگان دنمارک، اینترسوس، اقدام علیه گرسنگی و چشم انداز جهانی طی یک اعلامیه‌ای مشترک از طالبان خواسته اند تا محدودیت‌هایشان بر کار زنان در سازمان ملل متحد را لغو کنند.

در اعلامیۀ مشترک این سازمان‌ها که روز چهارشنبه منتشر شد آمده است: "بدون کارمندان زن، جامعهٔ بشری نمی‌تواند به طور مؤثر به زنان و دختران برسد. با توجه به اینکه بیش از ۲۸ میلیون نفر برای زنده ماندن نیاز مبرم به کمک دارند، این اقدام خطوط زندگی مردم را قطع خواهد کرد."

در مورد اعلامیه‌ای سازمان‌ها و خواست زنان از حکومت طالبان پرسیدیم، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت‌شان به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

طالبان پیش از این در کنار سایر محدودیت‌ها بر آزادی، کار و تحصیل زنان، در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی کار زنان در اداره‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی را منع کرده بودند.