دهقانان: حکومت طالبان بدون ارائه کشت بدیل٬ مزارع کوکنار ما را تخریب میکند

تصویر آرشیف: یکی از کشتزار های کوکنار در افغانستان

دهقانان شکایت دارند که حکومت طالبان بدون ارایه کشت بدیل به آنان، مزارع کوکنار شان را تخریب میکنند و تعهدی برای کمک وجود ندارد.

در ولسوالی بکواه ولایت فراه نظامیان حکومت طالبان با استفاده از تراکتور خود دهقانان، کشتزارهای کوکنار آنان را تخریب میکنند.

ولی محمد که پنج جریب زمینش را کوکنار کشت کرده بود و تازه طالبان آن را تخریب کرده اند، میگوید که با پول قرض زمینش را آبیاری کرده بود و با تخریب آن توسط طالبان، نفقه یک ساله خانواده اش را از دست داد.

" من خودم از مجبوری و مشکلات اقتصادی کوکنار کشت کرده بودم، وقتی کوکنار نزدیک حاصل دهی شد، حکومت طالبان آمد، کوکنار را تخریب کرد و سر من قهر شد، در پاسخ به آنان گفتم که برای آبیاری این کوکنار من پول آب و تراکتور را قرض گرفته ام و با من کمک کنند، تا حال کمکی با من نکرده اند، قرضداران دنبالم را گرفته اند و کشتم هم از دست رفت. "

تصویر آرشیف: جمعآوری شیرهٔ کوکنار

ولی محمد میگوید، زمینی را که وی بر آن کوکنار کشت کرده بود، در صورتی که بر آن بجای کوکنار محصول دیگری کشت کند، نیاز به آب بیشتر دارد، اما وی توان اقتصادی تامین آب برای مزرعه اش را ندارد.

صادق باشنده فراه میگوید، اکثریت دهقانان در این ولایت از روی مجبوریتهای اقتصادی کوکنار کشت میکنند و آنان نیازمند کشت بدیل کوکنار و دسترسی به منابع پایدار آب اند.

فراه از جمله (۲۲) ولایتی است که در سالهای اخیر بیشترین کوکنار افغانستان در آن کشت میشد

" این مردم نیازمند بدیل کوکنار اند و نشود که بار دیگر اینها به این کشت نامشروع رو بیاورند، حکومت باید برای این دهقانان بدیلی را در نظر بگیرد. مردم از نظر اقتصادی خیلی آسیب دیده اند، چون آب خیلی کم است، پروژه های باید در نظر گرفته شود که ارزش حیاتی دارد و منافع مردم در آن نهفته باشد."

حکومت طالبان از اواخر ماه دلو سال گذشته به اینسو عملیات تخریب مزارع کوکنار را در اکثریت ولایت های افغانستان آغاز کرده است که بر بنیاد معلومات وزارت داخله آنان، تا حال نزدیک به هفت هزار جریب زمین از وجود بته های کوکنار پاکسازی شده است.

مولوی محمد بدری سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در فراه میگوید، در چند روز اخیر آنان دهها جریب کشتزارهای کوکنار را تنها در فراه تخریب کرده اند.

" در مناطق مختلف ولایت فراه تا حال در حدود شش و نیم صد جریب زمین توسط نیروهای امنیتی ما از وجود بته های نشئه آور پاکسازی شده است."

دهقانان در ولایات مختلف افغانستان خواهان دریافت کشت بدیل هستند

یک سال از حکم منسوب به رهبر طالبان در رابطه به منع کشت کوکنار میگذرد، اما حکومت طالبان تا حال نتوانسته که کشت بدیل کوکنار را در اختیار دهقانان قرار دهد.

عبدالله علیزی متخصص زراعت میگوید، با توجه به وابستگی تعداد زیادی از خانواده ها به زراعت، به ویژه کوکنار، اگر با دهقانان در این ولایت کمک صورت نگیرد، دامنه فقر گسترش خواهد یافت.

" برای جلوگیری از اثرات منفی منع کشت کوکنار، باید نهادهای مسوول در بخش ترویج کشتهای بدیل و تهیه منابع آبی برای دهقانان همکاری کنند و موسسات همکار هم در این بخش توجه کنند."

فراه از جمله (۲۲) ولایتی است که در سالهای اخیر بیشترین کوکنار افغانستان در آن کشت میشد و در این اواخر این ولایت به بزرگترین مرکز تولید هیرویین و شیشه مبدل شده است.

دلیل افزایش تولید شیشه و هیرویین نیز در این ولایت موجودیت مقدار زیاد بته ومان است که در تولید مواد مخدر کیمیاوی از آن استفاده میشود.

گزارش: حفیظ الله نورزاد