روزنامه واشنگتن تایمز: منافع واشنگتن و کابل در بعضی موارد به هم نزدیک هستند

تصویر آرشیف: بیرق ایالات متحده در مقابل ساختمان کانگرس در واشنگتن دی سی.

روزنامه واشنگتن تایمز

  • روزنامه واشنگتن تایمز در شماره اخیر خود نوشته است «دشمنِ دشمنِ امریکا در افغانستان شاید بهترین دوست اداره رئیس جمهور بایدن باشد.»

روزنامه در ادامه می نویسد وزارت دفاع امریکا در هفته جاری تائید نمود که در یک عملیات اخیر طالبان یک رهبر بسیار مهم شاخه خراسان گروه دولت اسلامی داعش کشته شده است.

این شخص طراح حمله ماه اگست سال ۲۰۲۱ در میدان هوائی کابل بود که در آن ۱۳ عسکر امریکائی کشته شدند. در این انفجار انتحاری بیش از ۱۷۰ افغان هم جان باختند.

واشنگتن تایمز می نویسد این حمله بعد از جنگ ۲۰ ساله امریکا درافغانستان در جریان خروج قوای امریکائی از این کشور نشان داد که بعد از دو دهه سرکوبی گروه های تروریستی در افغانستان این گروه ها تا چه حد ریشه های عمیق دارند.

به باور روزنامه٬ امریکائی ها از این حمله بسیار ترسیدند که شاید بعد از خروج آنها از افغانستان در نبود سربازان شان در این کشور تهدیدها به سرعت خواهد افزود.

روز نامه همچنان به موافقتنامه دوحه اشاره نموده که یکی از مواد آن اینست که حاکمان افغانستان هرگز به گروه های افراطی اجازه نمیدهند که از خاک این کشور برضد منافع غرب حمله کنند.

در حدود یک سال و هشت ماه قبل قوای امریکايی خاک افغانستان را ترک کردند.

واشنگتن تایمز از قول یک تعداد تحلیلگران می نویسد که گفته اند بعضی شواهد واضح را مشاهده کرده اند که یک تعداد افراطیان هنوز هم درخاک افغانستان زنده گی می کنند.

در بخش دیگر مطلب روزنامه واشنگتن تایمز می خوانیم که از وقایع این هفته واضح میشود که منافع واشنگتن و کابل در بعضی موارد به هم نزدیک هستند . شاخه خراسان گروه داعش تهدید بزرگی برای طالبان ایجاد کرده اند و به نظر یک تعداد از تحلیلگران طالبان اعضای گروه داعش را با بیرحمی هدف قرار داده و از بین میبرند.

روزنامه فایننشل تایمز

  • روزنامه فایننشل تایمز می نویسد ۲۰ ماه قبل قوای امریکائی با بی نظمی و هرج و مرچ از کابل بیرون شدند و هزاران متخصص افغان کشور خود را ترک کردند ، اما اکنون یک گروه کوچک سیاحان به سمت افغانستان درحرکت اند.

روزنامه می نویسد که روز ششم ماه می اولین گروه از سیاحان به کمک شرکت سیاحتی سفارات به کابل میروند و در ظرف دو هفته از کندهار ، هرات و بامیان هم دیدن خواهند کرد.

به نوشته روزنامه با وجود هشدار های رسمی، این سیاحان به افغانستان سفر می کنند. وزارت خارجه بریتانیا گفته است افغانستان بسیار خطرناک است و پیشهاد کرده که هیچ بریتانوی نباید به افغانستان سفر کند. وزارت خارجه امریکا هم هشدار داده است که خطر اختطاف و تشدد در افغانستان بیشتر شده است.

روزنامه افزوده است که هم اکنون هم سه بریتانوی در زندان طالبان بسر میبرند و شبکه داعش هم در این کشور فعال است.