گزارش تازه کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی؛ افغانستان در چی جایگاهی قرار دارد؟

تصویر آرشیف: تعدادی از سیک ها در کابل جنازهٔ یکی از سیک های را حمل می کنند که در حمله انتحاری جان داده است.

کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی امریکا از وزارت خارجۀ این کشور انتقاد کرده است که در گزارش سال گذشته میلادی٬ افغانستان را در فهرست "کشورهای قابل نگرانی" آزادی مذهبی قرار نداده است.

این کمیسیون از وزارت خارجۀ امریکا خواسته است که موضوع محدودسازی آزادی‌های مذهبی در افغانستان را جدی گرفته و افغانستان را در فهرست "کشورهای قابل نگرانی در آزادی‌های مذهبی" قرار دهد.

در بخشی از گزارش این کمیسیون چنین آمده است:

"پس از اینکه افغانستان در سال ۲۰۲۱ به دست طالبان افتاد، وضعیت آزادی مذهبی در افغانستان در سال ۲۰۲۲ با سرنوشت شومی روبه‌رو شد، زیرا طالبان تفسیر خودشان را از احکام شرعی بر مردن تطبیق می‌کند و این وضعیت آزادی اقلیت‌های مذهبی را سلب کرده است."

بر اساس گزارش کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی امریکا، یکی از دلایلی که ایالات متحدۀ امریکا افغانستان را در فهرست " کشور های قابل نگرانی در آزادی مذهبی" قرار نداده است، ممکن است این باشد که ایالات متحده هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

شیعه های افغانستان نیز در سالهای اخیر هدف حملات خونینی قرار گرفته اند.

ویدانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا روز دوشنبه به وقت واشنگتن در پاسخ به گزارش و انتقاد این کمیسیون به خبرنگاران گفت:

"توصیه‌های کمیسیون در مورد فهرست کشورهای قابل نگرانی از نظر آزادی مذهبی تا حدودی شبیه به نگرانی‌های وزارت امور خارجه است، اما کاملاً یکسان نیست، دولت‌ها و نهادها که اگر سؤال یا نظر خاصی دارید در مورد گزارش، لطفاً مستقیماً با کمیسیون تماس بگیرید."

پس از اینکه افغانستان در سال ۲۰۲۱ به دست طالبان افتاد، وضعیت آزادی مذهبی در افغانستان در سال ۲۰۲۲ با سرنوشت شومی روبه‌رو شد

در افغانستان نیز اقلیت های دینی و مذهبی زنده گی می کنند. در این میان در جریان سالهای گذشته به ویژه نزدیک به دو سال اخیر سیک ها و هندو های افغان و شیعه ها در این کشور هدف حملات خونینی بوده اند.

یکی از افغانهای اهل هنود که سال گذشته به یکی از کشورهای منطقه مهاجرت کرده و منتظر پذیرش درخواست پناهندگی‌اش در یکی دیگر از کشورها است و به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نام و محل بودوباش‌اش در این گزارش منتشر شود، به رادیو آزادی گفت که آزادی مذهبی او در افغانستان کاملاً محدود شده و یک سال پیش دیگر احساس امنیت نمی‌کرد و به همین دلیل افغانستان را ترک کرد و به مهاجرت روی آورد:

"پس از حملات انتحاری بر ما در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ و زمانی که امارت به قدرت رسید، در درمسال کارتۀ پروان یک حمله انتحاری صورت گرفت، بنا بر این اکنون تعداد زیادی از مردم ما در افغانستان باقی نمانده‌ اند، فقط هشت نفر هستند و اکثریت به کانادا رفته اند."

او می‌گوید که سال‌هاست کمبود شمار مکاتب ویژۀ هندوها در افغانستان و محدودیت در مراسم مذهبی، آزادی مذهبی را از آنان سلب کرده و اخیراً مشکلات امنیتی زندگی را برای آنان دشوارتر کرده است.

تصویر از داخل یک گودواره سیک ها در کابل که در آن حمله مسلحانه صورت گرفته بود

بر اساس آمار رسمی، درجون ۲۰۲۲ در یک حملۀ انتحاری بر یک گوردوارۀ سیک‌های افغانستان در منطقۀ کارتۀ پروان کابل، سه نفر کشته شدند.

از این پیشتر در سال ۲۰۲۰۰ حملات انتحاری خونین در جریان مراسم مذهبی در درمسال سیک‌ها در منطقۀ شور بازار کابل، دست کم ۲۵ نفر از پیروان مذهب سیک کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت هر دو حمله را به عهده گرفت.

از ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نیز در مورد این گزارش و محدودیت آزادی مذهبی در افغانستان پرسیدیم، اما وی تا زمان نشر این گزارش به سوالات ما در این باره پاسخ نداد.

در گزارش کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی امریکا علاوه بر محدودیت آزادی مذهبی در افغانستان، به اقدامات طالبان نیز اشاره شده است که بر اساس آن، به دلیل تفسیر سخت‌گیرانۀ طالبان از اسلام، دختران از حق تحصیل و زنان نیز از کار و فعالیت‌های اجتماعی و دیگرحقوق خود محروم شدند.