حکومت طالبان: بیش از چهار هزار جریب مزارع کوکنار در بدخشان تخریب شده است

تصویر آرشیف: عملیات تخریب کشتزار های کوکنار

عملیات تخریب مزارع کوکنار در ولایت بدخشان در هفته اول ماه حمل امسال آغاز شد و تا حال نظامیان طالبان در ولسوالی های جرم، ارگو، کشم، یفتل پایان، ارغنجخوا و شهر بزرگ بدخشان مزارع کوکنار را تخریب کرده اند.

بر بنیاد معلومات وزارت داخله حکومت طالبان، نظامیان آنان در این شش ولسوالی، چهار هزار و (۵۸۷) جریب زمین را از وجود بته های کوکنار پاکسازی کرده اند.

در این میان، اما عملیات محو مزارع کوکنار در ولسوالی درایم ولایت بدخشان هفته گذشته زمانی به خشونت گرایید که باشند گان این ولسوالی از طالبان خواستند که تاوان کشت زارهای تخریب شده شان را بپردازند و کشت بدیل کوکنار را در اختیار آنان قرار دهند.

نظامیان طالبان زمانی بر باشنده گان قریه دو آبه ولسوالی درایم که بیشتر شان دهقانان بودند، شلیک کردند که آنان در برابر عملیات تخریب مزارع کوکنار دست به اعتراض زدند و خواهان بدیل کوکنار شدند.

ولایت بدخشان در نقشه افغانستان

باشنده گان محل در پیام های کتبی به رادیو آزادی میگویند که در این درگیری چهار دهقان کشته شد و پنج تن دیگر زخمی استند، اما نظامیان طالبان به مردم محل هُشدار داده اند که در رابطه به این رویداد با رسانه ها صحبت نکنند.

روند تخریب کشتزار های کوکنا در بدخشان به خشونت گرایید

یک دهقان در ولسوالی کشم که به دلیل تهدیدهای امنیتی نمیخواهد نامش در گزارش ذکر شود، خواستش را از حکومت طالبان اینگونه مطرح میکند:

" کوکنار را کشت میکردیم و با پول آن مصارف خود را تامین میکردیم، امروز که شما آن را تخریب کردید، بدیل آن را به ما گندم میدهید، کود میدهید و یا پول میدهید تا ما با آن زنده گی خود را پیش ببریم."

برداشتن شیره تریاک از بته های کوکنار در ولایتهای گرمسیر افغانستان از یک هفته به اینسو آغاز شده، اما به شمول بدخشان، در ولایت های سرد سیر هنوز بته های کوکنار آماده حاصل دهی نشده است.

وزارت داخله حکومت طالبان هرچند آمار دقیق به دست نمیدهد، اما میگوید که نظامیان آنان در سه ماه گذشته در نزدیک به سی ولایت افغانستان، هزاران هکتار زمین را از وجود بته های نشئه آور پاکسازی کرده اند.

عملیات تخریب کشتزار های کوکنار توسط طالبان

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، عملیات محو مزارع کوکنار توسط نظامیان آنان در تمامی ولایت ها جریان دارد و وی بر موفقیت این عملیات تاکید میکند.

" کوکنار را که هرکسی در هرجایی کشت کرده بود، تخریب شده است. به هیچکسی اجازه کشت کوکنار داده نشده است و در صورتی که کسی مرتکب این جرم هم شده، کشت اش تخریب و کشت کننده آن دستگیر شده است."

هرچند حکومت طالبان بر عملی کردن کامل فرمان رهبر شان در رابطه به منع کشت، تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر تاکید میکند، اما طالبان تا حال به هیچ نهاد مستقل داخلی و خارجی اجازه نه داده اند که از جریان کشت و تخریب مزارع کوکنار در افغانستان نظارت کند.

امسال حکومت طالبان و سازمان ملل متحد سروی کشت کوکنار را بگونه جداگانه انجام میدهند و قرار است نتایج این دو سروی در اواخر ماه جوزای امسال اعلان شود.