حکومت طالبان: در مورد حقابه ما هم طرفدار گفتگو هستیم

وزیر خارجه ایران حین مصافحه با سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

در حالی که وزیر خارجهٔ ایران گفت‌وگوهای حقوقی و سیاسی را راه‌ حل تنش‌های اخیر بر سر آب با طالبان می‌داند، حکومت طالبان باز هم از ایران می‌خواهد که شرایط افغانستان را درک کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز شنبه به رادیو آزادی گفت، آن‌ها هم خواستار گفت‌وگوهای مثمر با ایران هستند و به گفتهٔ او، تشویش ایران هم باید رفع شود:
"ما هم طرفدار این هستیم، گفت‌وگوهایی که میان ایران و افغانستان صورت گرفته مثمر باشند، این گفت‌وگوها باید به شکل دوامدار باشد تا قناعت فراهم شود، تشویش‌هایی که از جانب ایران است آن‌ها رفع شوند و مشکلاتی که در جانب افغانستان در بخش خشک‌سالی و کمبود آب است، این را باید آن طرف درک کند و در این بخش نیاز به گفت‌وگو است."

حکومت طالبان پیش از این گفته بود، به اساس توافقنامهٔ سال ۱۳۵۱، متعهد به حقابهٔ ایران است، اما خشک‌سالی در افغانستان و منطقه رخ داده و سطح آب پایین آمده و به شمول دریای هلمند بیشتر ولایات کشور از خشک سالی متاثر شده‌اند و آب کافی وجود ندارد.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی "صدا و سیمای" ایران گفته است، حسن کاظمی قمی، نمایندهٔ ویژهٔ رئیس جمهور ایران برای افغانستان و سرپرست سفارت ایران در کابل در مورد حقابهٔ ایران با برخی از مقام‌های طالبان صحبت کرده است.

او گفته است، ایران خواستار حل این مسئله از راه‌های حقوقی و سیاسی است.

حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران

عبداللهیان افزوده که نتایج این گفت‌وگو‌ها را هرچهٔ زودتر با رسانه‌ها شریک خواهند کرد.

این در حالیست که به تاریخ ۲۷ ماه می گذشته امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان با حسن کاظمی قمی سرپرست سفارت ایران در کابل دیدار کرده بود.

حافظ ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در آن زمان در صفحهٔ توییتر خود نوشته بود، هردو جانب بر سر موضوع آب با هم گفت‌وگو کرده‌اند.

موضوع تنش بر سر حقابۀ ایران پس از آن جدی شد که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران حین سفر به ولایت سیستان بلوچستان این کشور، هشدارگونه به طالبان گفته بود که حقابۀ ایران از آب دریای هلمند را بدهند.

او گفته بود که مقام‌های طالبان باید این حرف او را بسیار جدی بگیرند.

پس از این هشدار، مرزبانان دو جانب در ولسوالی مرزی کنگ ولایت نیمروز افغانستان با هم درگیر نیز شدند که وزارت داخلهٔ طالبان کشته شدن یکی از سربازان‌شان در این درگیری را تأیید کرد و خبرگزاری تسنیم ایران نیز از کشته شدن یک سرباز و زخمی شدن دو تن دیگر در این درگیری‌ها خبر داده بود.