ایران برای آموزش نیروهای سرحدی طالبان ابراز آمادگی کرده است

یک نیروی سرحدی حکومت طالبان در مرز اسلام قلعه. عکس از آرشیف

قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل نیروهای انتظامی (پولیس) ایران می‌گوید که آمادۀ آموزش نیروهای مرزی طالبان برای درک پروتوکل‌های مرزی هستند، اما حکومت طالبان می‌گوید که مرزبانان ایرانی نیز باید آموزش ببینند.

خبرگزاری مهر ایران روز شنبه به نقل از قاسم رضایی نوشت، لازم است نیروهای مرزی طالبان دارای لباس یونیفورم و پایبند به قوانین بین‌المللی باشند.

او افزود که آمادگی خود را برای آموزش نیروهای مرزی طالبان جهت رعایت پروتوکل‌ها در مناطق مرزی و همچنین سایر مناطق فراتر از مناطق مرزی اعلام کرده اند، اما آنها (طالبان) هنوز برای این کار حاضر نشده اند.

اما حکومت طالبان در واکنش به اظهارات جانشین فرمانده کل نیروهای انتظامی ایران گفته است که پیش از همه سربازان ایرانی نیاز به آموزش دارند، زیرا درگیری‌ها به دلیل تخلفات آنها آغاز شده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت:
"نکتۀ اصلی این است که نیروهای ما از مسائلی که در مرزها نیاز است آگاهی لازم را دارند، متأسفانه هر مشکلی که پیش می‌آید اولاً به این دلیل است که طرف ایرانی به خاک ما شلیک کرده یا به خاک ما تجاوز کرده است و سپس ما نسبت به آن واکنش نشان داده‌ایم، بنابر این آنها نیز به آموزش نیاز دارند و باید اصول را خودشان رعایت کنند."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ایران در حالی از آمادگی برای آموزش نیروهای مرزی طالبان خبر می‌دهد که اخیراً گزارش‌هایی از درگیری و آمادگی نظامی در مرز ایران و افغانستان منتشر شده است.

به تاریخ ۲۷ می، نیروهای ایرانی و طالبان در ولسوالی کنگ نیمروز به سوی یکدیگر تیراندازی کردند که در نتیجه به گفتۀ آقای رضایی، یک سرباز ایرانی کشته و سه تن دیگرشان زخمی شدند. در این درگیری یک سرباز طالبان نیز کشته شد.

پس از این درگیری، چند ویدیو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن ادعا شده بود که طالبان تجهیزات و نیروهای بیشتری را به نزدیکی مرز ایران در ولسوالی اسلام قلعۀ هرات می‌فرستند، اما طالبان این ادعاها را تکذیب کردند.

یک سرباز نیروهای سرحدی ایران - عکس از آرشیف

نیروهای ایرانی و طالبان چندین بار در طول مرز با یکدیگر درگیر شدند که منجر به تلفات دو طرف شده است.

اما با وجود همۀ اینها، حکومت طالبان می‌گوید که آنها متعهد به حل مشکلات از راه‌های دیپلماتیک هستند، موضوعی که مقامات ایرانی نیز بر آن تأکید کرده اند.

قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروهای انتظامی ایران نیز به خبرگزاری مهر گفته که مقام‌های حکومت طالبان در دیدارشان پذیرفتند که نیروهای شان اشتباه کرده‌اند و قول داده‌اند که از تکرار آن جلوگیری کنند، اما طالبان طرف ایرانی را مسئول آغاز این درگیری می‌دانند.