روزنامه نیویارک تایمز: شماره های واتس آپ طالبان به دلیل تحریم های امریکا مسدود شده

تصویر آرشیف: یکی از افراد طالبان که در حمله به مخفیگاه افراد داعش در حومه شهر کابل اشتراک کرده بود.

روزنامه نیویارک تایمز

  • روزنامه نیویارک تایمز نوشته است که دو ماه پیش شب هنگام گروهی از نیروهای امنیتی طالبان برای حمله به یک مخفیگاه گروه دولت اسلامی معروف به داعش در حومه کابل آماده شده بودند.

به نوشتۀ روزنامه، حبیب الرحمان، فرمانده این گروه نیروهای طالبان ، هنگام جستجوی مکانی، تلیفون همکارش را گرفت و با دیگر مقامات طالبان تماس برقرار کرد تا مکان مشخص حمله را در واتس اپ به اشتراک بگذارند.

روزنامه می نویسد، حساب کاربری واتس اپ این مرد به دلیل تحریم های امریکا مسدود شده بود.

به نوشته روزنامه، در ماه های اخیر مقامات طالبان شکایت کرده اند که حساب های واتس اپ بسیاری از پولیس و سربازان آن ها مسدود شده است.

روزنامه می نویسد، از این بر می آید که چگونه واتس اپ به ستون فقرات حکومت طالبان مبدل شده است.

نیویارک تایمز به نقل از شیر احمد برهانی، سخنگوی پولیس حکومت طالبان در ولایت بغلان می نویسد که واتس اپ برای آن ها بسیار مهم است و اگر واتس اپ نباشد، کار های اداری و غیر اداری شان مختل می شود.

روزنامه می نویسد، از این تحریم های موقتی که بر یکی از منزوی ترین حکومت های جهان اعمال شده، نتیجه تحریم های گسترده بین المللی روشن شده می تواند.

به نوشته روزنامه، ناظران تخمین می زنند که حدود هفتاد درصد مردم افغانستان به تلیفون های همراه دسترسی دارند و بیشتر افغان ها از واتس اپ برای برقراری ارتباط در داخل و خارج از افغانستان کار می گیرند.

نشریه ای یورو ایشیا ریویو

  • نشریه ای یورو ایشیا ریویو در مطلبی به نکات مهم گزارش جدید سازمان ملل اشاره کرده است.

گزارش تحلیلی سازمان ملل متحد در مورد صلح و امنیت افغانستان در ماه جاری منتشر شد.

به نوشتۀ نشریه این چهاردهمین گزارش از این دست از سال ۲۰۱۱ به این سو است که محتوای آن خواننده را ناراحت می کند.

نشریه نوشته است که در این گزارش بیست و هفت صفحه ای به تهدیدات تروریستی که نزدیک به دو سال است در افغانستان به وجود آمده، اشاره شده است.

یورو ایشیا ریویو می نویسد که با توجه به نشر این گزارش مهم است که به توافقنامه سال ۲۰۲۰ میان طالبان و اداره دونالد ترمپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده هم نگاهی افگنده شود.

به نوشتۀ نشریه، در توافقنامه ای دوحه، طالبان وعده داده اند که به هیچ گروه از جمله القاعده اجازه نخواهند داد که از خاک افغانستان تهدیدی را متوجه ایالات متحده و متحدانش کند.

در ادامه آمده است که امروز تقریباً بیست و یک گروه تروریستی در افغانستان فعال اند که برخی از آن ها در سطح بین المللی و برخی دیگر در سطح منطقه ای اهداف خود را دارند.

در مطلب می خوانیم که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، القاعده و داعش در این کشور تقویت شده اند.

طالبان این موضوع را تکذیب می کنند و می گویند که بر اساس توافق دوحه به هیچ گروهی اجازه تهدید دیگران از خاک افغانستان را نمی دهند.

به نوشته نشریه، ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، در ماه جولای پارسال در حمله یک طیاره بی سرنشین امریکا در کابل کشته شد و در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که القاعده می کوشد فعالیتش در افغانستان کمرنگ باشد و از این کشور به عنوان مرکز نظریاتی و لوژستیکی خود استفاده کند.