گزارش تازه انستیتوت اقتصاد و صلح٬ افغانستان را بی ثبات ترین کشور جهان معرفی کرد

تصویر آرشیف: طالبان درکابل

انستیتوت اقتصاد و صلح، افغانستان را برای هشتمین سال متوالی "بی‌ثبات ترین" کشور جهان معرفی کرده است.

این انستیتوت در هفدهمین گزارش سالانه‌اش که به روز چهارشنبه نشر شده، نوشته که پس از افغانستان در این رده بندی یمن، سوریه، سودان جنوبی و جمهوری دموکراتیک کنگو قرار دارند.

در این گزارش که در آن به تحلیل وضعیت صلح در ۱۶۳ کشور جهان در سال ۲۰۲۲ پرداخته شده، سطح صلح کشور ها بر اساس ارزیابی ۲۳ شاخص کیفی و کمی شامل تعداد قربانیان درگیری‌ها، تعداد تلفات، درجه نظامی‌سازی، صادرات سلاح، حوادث تروریستی، بی‌ثباتی سیاسی و تعداد زندانیان، سنجیده شده است.

انستیتوت اقتصاد و صلح نوشته با آن‌که حوادث تروریستی در افغانستان ۷۵ درصد و تلفات ناشی از آن ۵۸ درصد کاهش یافته، اما تروریزم در این کشور به حیث یک نگرانی جدی امنیتی باقی مانده است.

بر اساس این گزارش، وضعیت امنیتی افغانستان نامشخص است و احتمال تشدید درگیری‌ها میان طالبان و شاخه ولایت خراسان گروه داعش که در این گزارش رقیب طالبان خوانده شده، وجود دارد.

یکی از افراد طالبان در یک ساختمان ویرانه یی ایستاده است که در آن در اوایل سال جاری میلادی عملیات علیه گروه داعش در حومه شرقی شهر کابل صورت گرفته بود.

در ادامه آمده که اما با خروج نیروهای بین‌المللی و حاکمیت طالبان، تلفات درگیری‌ها ۹۰ درصد از ۴۳ هزار به چهار هزار در سال کاهش یافته، اما با آن‌هم افغانستان "بی‌ثبات ترین کشور در جهان" است.

افغانستان برای هشتمین بار متوالی به عنوان بی ثبات ترین کشور دنیا معرفی شده است

در گزارش انستیتوت اقتصاد و صلح آمده که ۴۶،۵ درصد در آمد نا خالص افغانستان در سال ۲۰۲۲، در نتیجه خشونت‌ها از دست رفته است.

رادیو آزادی تلاش کرد نظر حکومت طالبان را در مورد این گزارش بدست بیآورد، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در این مورد پاسخ نداد، اما پیش از این گزارش‌های مشابه در مورد افغانستان را نادرست خوانده است.

داکتر ذاکر حسین ارشاد آگاه سیاسی و استاد در پوهنتون رومانیا می‌گوید، فقدان اطمینان نسبت به شرایط مصئون برای تمامی اقشار در خصوص مسایل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، بی‌ثباتی به‌عنوان یک واقعیت فراگیر شمرده می‌شود.

به گفته او، یکی از عوامل به میان آمدن این بی‌ثباتی نوع نظام سیاسی و دیدگاه نسبت به حکومت‌داری، نسبت به حقوق اساسی و سیاسی شهروندان است:

"اساساً خود نگاه که طالب نسبت به خود نسبت به حکومت‌داری و نسبت به حقوق اساسی مردم افغانستان دارد خودش جز عناصر و متغیر های تأثیرگذار و حتی تعیین کننده برای خلق بی‌ثباتی در جامعه افغانستان به حساب می‌آید."

از نظر آگاهان عملکرد خشن طالبان در برابر زنان در افغانستان نیز به عنوان یکی از عوامل بی ثباتی به شمار می رود

از سوی هم محمد نعیم غیور آگاه مسایل امنیتی می‌گوید با آن‌که وضعیت امنیتی در افغانستان بهتر شده، اما صلح و ثبات واقعی در افغانستان تأمین نشده است:

"وضعیت افغانستان همان‌طور که ارزیابی شده یک واقعیت مسلم است که با کمال تأسف یک ثبات واقعی نیست، اما نسبت به دوران جمهوریت که نا امنی‌های آن زمان هم از سوی طالبان بوده و از وقتی‌که طالبان به قدرت رسیدند آن سطح جنگی که از سوی طالبان علیه نظام جمهوریت جریان داشت وجود ندارد."

در گزارش انستیتوت اقتصاد و صلح آیسلند صلح‌آمیزترین کشور جهان و پس از آن دنمارک، ایرلند، نیوزلند و اتریش در صدر فهرست کشورهای صلح‌آمیز جهان قرار دارند.

انستیتوت اقتصاد و صلح در گزارش‌اش گفته که از سال ۲۰۰۸ به این‌سو این نهمین بار متوالی است که سطح صلح جهانی بدتر شده است.

بر اساس این گزارش سال گذشته ۲۳۸ هزار نفر در نتیجه درگیری‌ها در سراسر جهان کشته شدند.

از نظر تعداد تلفات، اتیوپیا با بیش از صد هزار کشته در صدر و اوکراین با ۸۲ هزار تلفات در رتبه دوم قرار دارند.