لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

رهبر طالبان: کار روی اسلامی کردن همه قوانین جریان دارد


ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان
ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان

ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان امروز چهارشنبه (۲۸ جون) پس از ادای نماز عید قربان در قندهار گفت برای اجرای احکام یا قوانین شرعی تحت تأثیر هیچ‌کسی نیست و در این زمینه معامله نمی‌کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نسخهٔ صوتی سخنرانی او را در صفحهٔ توییترش منتشر کرده است.

ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان همچنان گفته است، این‌که دنیا حکومت‌شان را به رسمیت نمی‌شناسد و عامل آن را کسب قدرت ار راه زور عنوان می‌کنند، این موضوع درست نیست و دنیا حکومت‌شان را به گفته او از "شرم شکست" به رسمیت نمی‌شاسد.

ملا هبت‌الله همچنان گفته، به زودی همه قوانین را اسلامی خواهد ساخت و به همه اداره‌ها دستور داده تا قوانین‌شان را با احادیث و آیات برابر کنند و به وزارت عدلیه بسپارند که پس از بررسی چند کمیسیون عملی شود.

رهبر طالبان افزود: "من این را برای‌تان می‌گویم که صد در صد شریعت جریان دارد و من تلاش می‌کنم که تمام نظام و قانون شرعی شود. شما بعد از مدتی خواهید دید که تمام قوانین ما که ایجاد می‌شوند، به اساس آیات و احادیث تخریج شده می‌باشند، در آن قانون آیات، احادیث، مسائل و فقه و شریعت خواهد بود، کاملاً بالای آن کار جریان دارد."

رهبر طالبان در حالی در مورد ایجاد یک قانونی شرعی تعهد می‌سپارد که پس از حدود دو سال از فروپاشی جمهوری مخلوع و لغو قانون اساسی افغانستان، این کشور اکنون قانونی ندارد که بر اساس آن امور دولتی پیش برده شود، اما طالبان می‌گویند که بر اساس شریعت اسلامی حکومت می‌کنند، چیزی‌که در مورد تفسیر آن توضیحی نمی‌دهند.

اما رهبر طالبان در سخنرانی‌اش بار دیگر به موضوع تحصیل و کار دختران و زنان هیچ اشاره‌ای نکرد.

در کنار قندهار، برخی دیگر از رهبران طالبان پس از ادای نماز عید در کابل نیز سخنرانی کردند.

ملا برادر آخندزاده، معاون اقتصادی رئیس‌الوزرای حکومت طالبان، این را تحریک جامعه جهانی خواند که بی‌کاری و ناداری در افغانستان افزایش یافته است.

ملا برادر آخندزاده، معاون اقتصادی رئیس‌الوزرای حکومت طالبان
ملا برادر آخندزاده، معاون اقتصادی رئیس‌الوزرای حکومت طالبان

او افزود: "این هم تحریک دنیاست که این فکر را در بعضی از مردم ما ایجاد کرده‌اند که در افغانستان کار و خدمتی نیست، من مجبور می‌شوم به کشور دیگری بروم و خودم را در دریا غرق می‌کنم و هلاک می‌کنم، این فکر را دیگران کرده‌اند الحمدلله حالا در افغانستان هم کار است و هم خدمت است."

معاون اقتصادی رئیس‌الوزرای طالبان در حالی موضوع بی‌کاری و فقر در افغانستان را رد می‌کند که به گفته دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا)، ۲۸.۸ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند.

علاوه بر این، برخی از افرادی‌که امروز چهارشنبه با رادیو آزادی صحبت کردند، گفتند که امسال به دلیل مشکلات اقتصادی قربانی نکردند.

از این میان یکی از شهروندان کابل که نمی‌خواهد نامش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت: "در سال‌های گذشته ما قربانی می‌کردیم، اما امسال به دلیل وضعیت بد اقتصادی قربانی نکردیم، نه‌تنها ما بسیاری از مردمی‌که اخیراً وضعیت اقتصادی آن‌ها خوب نیست نمی‌توانند قربانی کنند."

حبیب یکی دیگر از باشندگان کابل می‌گوید که اکنون امنیت نسبی وجود دارد، اما به‌گفته او مشکلات اقتصادی عید مردم را کمرنگ کرده است: "این‌جا مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد، امنیت نه خورده می‌شود و نه پوشیده، بنابر این در کنار امنیت باید زمینه اشتغال شهروندان فراهم شود، اکنون عید بی‌نمود است، بی‌نمود به خاطری‌ است که مردم کار و اشتغال ندارند و خوشحال نیستند."

امروز اولین روز عید در افغانستان در حالی برگزار شد که به گفته شهروندان کابل، شمار طالبان در این شهر بیشتر از روزهای دیگر بود و نیروهای امنیتی طالبان در بیشتر مساجد و عیدگاه‌ها گماشته شده بودند.

هم‌زمان با این گزارش‌هایی از قطع شدن شبکه‌های ارتباطی در کابل و برخی ولایات دیگر در هنگام نماز عید قربان منتشر شده است.

در اولین روز عید قربان، تا اکنون هیچ رویداد امنیتی گزارش نشده است.

هرچند سخنگوی وزارت امور داخله حکومت طالبان آخرین جزئیات وضعیت امنیتی را با ما در میان نگذاشت، اما پیش از این در ایام عید به مردم اطمینان داده بود و از نیروهای امنیتی‌شان نیز خواسته بود که از شلیک‌های هوایی شادیانه در ایام عید خودداری کنند.

XS
SM
MD
LG