وزارت خارجهٔ ایالات متحده: طالبان برای کسب مشروعیت بین المللی٬راه طولانی در پیش دارند

تصویر آرشیف: امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان و برخی از اعضای رهبری طالبان

با وجود این‌که طالبان بارها از جامعه جهانی خواسته اند تا حکومت‌شان را به رسمیت بشناسد، وزارت خارجه امریکا به تازگی گفته است که راه طولانی برای مشروعیت بین‌المللی حکومت طالبان باقی مانده است.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفته است که هرگاه طالبان می‌خواهند به مشروعیت بین‌المللی دست یابند، اقدامات مشخصی وجود دارد که انتظار دارند طالبان آنرا انجام دهند:

"ما به طالبان واضح ساخته ایم که اگر می‌خواهند به هر گونه مشروعیت بین‌المللی، که برای رسیدن به آن بسیار دور هستند، برسند، برخی اقدامات مشخصی است که امیدوار هستیم آن را انجام دهند."

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه امریکا جزئیات بیشتری در مورد این اقدامات مشخص٬ ارائه نکرد، اما در مورد رفتار طالبان با زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده گفت که متوجه آخرین تحرکات طالبان شده اند.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا

او افزود که گام‌های برای تبعیض علیه زنان و دختران برداشته شده که شدیداً به این اقدامات اعتراض دارند و جامعه بین‌المللی نیز متوجه این اقدامات طالبان است و روابط خود را بر اساس آن با حکومت طالبان تعیین می‌کند.

برخی از فعالان حقوق زن در افغانستان نیز مخالف به رسمیت شناختن حکومت طالبان اند و می‌گویند بجای مشروعیت دادن به طالبان باید جامعه جهانی بالای آن‌ها فشار وارد کند.

ماه جبین احمدزی: اگر طالبان به رسمیت شناخته شوند٬ حقوق زنان قربانی خواهد شد

ماه جبین احمدزی یکی از این فعالان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"محدودیت‌ها روز به روز بیشتر می‌شوند ، مثل بسته ماندن دانشگاه‌ها، مکاتب، ممنوعیت بر رفتن زنان به پارک‌های تفریحی، بسته شدن آرایشگاه‌ها که این محدودیت‌ها بیشتر شده می‌رود و من فکر می‌کنم که در این گونه شرایط نباید طالبان به رسمیت شناخته شوند، حق زنان قربانی خواهد شد، پس بر طالبان فشار زیاد وارد شود تا زمانی‌که حقوق زنان را تأمین کنند."

این در حالی‌ست که طالبان همواره ادعا می‌کنند که حقوق همه اتباع افغانستان را تأمین کرده‌اند.
وزارت خارجه امریکا در حالی در مورد وضعیت زنان افغان نگران است که برخی از زنان و دختران که پس از وضع محدودیت‌ها از سوی حکومت طالبان از کار و آموزش محروم شده و اکنون خانه‌نشین شده اند نیز نگران آینده‌شان هستند.

یکی از این بانوان که محصل پوهنتون بود و بخاطر حساسیت موضوع نخواست نام‌اش را در گزارش بنویسیم در مورد به رادیو آزادی گفت:

"من محصل پوهنتون بودم و در ضمن در یک مؤسسه هم کار می‌کردم، مصرف تمام خانواده به شمول مادر، خواهر و برادر به عهده من بود، پدرم مریض است، متأسفانه زمانی‌که طالبان آمدن هم دروازه‌های پوهنتون را بستند و هم زنان را خانه‌نشین کردند. به نظر من اگر طالبان به رسمیت شناخته ‌شوند، محدودیت‌ها از این هم بر خانم‌ها بیشتر می‌شود."

طالبان دروازه های پوهنتون ها را به روی دختران نیز بستند و به زنان و دختران اجازه نمی دهند کار کنند.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان تا نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد اظهارات تازه سخنگوی وزارت خارجه امریکا در مورد مشروعیت بین‌المللی حکومت طالبان، پاسخ نداد.

با گذشت نزدیک به دو سال از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان ظاهراً دیده می‌شود که روز به روز محدودیت‌های جدیدی بر زنان در افغانستان به خصوص در بخش کار و آموزش بیشتر شده است.

این وضعیت بر زندگی زنان و دختران تأثیر منفی گذاشته و آنان را با مشکلات و بیماری‌های روانی و وضعیت بد اقتصادی روبه‌رو کرده است. شماری از این زنان در کنار حکومت طالبان از جامعه جهانی نیز انتقاد دارند که به‌گفته آن‌ها تا هنوز هیچ کاری مؤثر را در قسمت دفاع از حقوق زنان افغان انجام نداده اند.