لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۹ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

کمپاین ملی آموزش دختران: دروازه های مکاتب و پوهنتون‌ها باید بروی دختران بازگشایی شوند


آرشیف - یکی از دروازه های پوهنتون کابل. افراد مسلح طالبان به دانشجویان دختر اجازه ورود به پوهنتون را نداده اند.
آرشیف - یکی از دروازه های پوهنتون کابل. افراد مسلح طالبان به دانشجویان دختر اجازه ورود به پوهنتون را نداده اند.

شماری از فعالان مدنی افغان، سیاستمداران و فعالان آموزش و معارف با راه اندازی کمپاینی، از مقامات طالبان خواسته اند تا دیگر به بهانه های مختلف از روند آموزش و تحصیل دختران و زنان جلوگیری نکنند.

در اعلامیه‌ای در ارتباط به آغاز راه اندازی "کمپاین ملی آموزش دختران" گفته شده که محدودیت های آموزشی و تحصیلی دختران و زنان افغان دیگر قابل تحمل نیست و طالبان حاکم در افغانستان، باید به خواسته های مردم تن دهند.

این اعلامیه شام دیروز یکشنبه منتشر شده است.

در اعلامیه آمده که مکاتب دخترانه در نزدیک به دو سال حاکمیت طالبان در افغانستان، بسته اند.
باوجود مطالبات مداوم مردم، علمای دین، رهبران قبایل، جامعه مدنی و جامعه جهانی، نه تنها دروازه های مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم مسدود باقی ماندند، بلکه دروازه های پوهنتون‌ها هم به روی دختران و زنان بسته شدند.

بر اساس اعلامیه کمپاین ملی آموزش دختران، تعدادی از مسئولان وزارت معارف حکومت طالبان این محدودیت ها را موقتی می‌دانند و از طرح جدید، برنامه درسی و فراهم آوری شرایط مناسب صحبت می‌کنند، اما هنوز هیچ نشانه‌ای برای بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها به نظر نمی‌رسد.

عنایت ناصر، یکی از اعضای کمیته رسانه‌ای کمپاین ملی آموزش دختران به رادیو آزادی گفت که هدف آنها این است که هر چه زودتر زمینه آموزش و تحصیل برای دختران و زنان افغان فراهم شود:
"اعضای کمپاین نگران آموزش دختران اند، اینکه در ارتباط به دسترسی به آموزش باشد و یا هم کیفیت آن. اولین خواسته این است که رژیم حاکم بدون مصلحت یا اتلاف وقت، به حقوق اساسی دختران احترام بگذارد و مکاتب دخترانه را در سراسر کشور بازگشایی کند."

در بیانیه منتشر شده، از مردم هم خواسته شده که حق آموزش دختران خود را مانند پسران شان تقاضا کنند و به مطالبات مشروع، مسالمت آمیز و مدنی خود از نظام حاکم و جامعه جهانی، ادامه دهند.

اکثر شنوندگان رادیو آزادی که همواره در پیام های خود مشکلات مناطق خود را برجسته می‌کنند، بارها از طالبان خواسته اند که مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی دختران و زنان بازگشایی کنند.

به همین منظور تظاهرات مسالمت آمیز در چندین ولایت از جمله کابل توسط مقامات طالبان سرکوب و شماری از معترضان به طور موقت بازداشت شدند و اما مانند مطیع الله ویسا مسئول انجمن راه قلم هنوز هم تعدادی در قید طالبان اند.

در اعلامیه‌ای در ارتباط به راه اندازی کمپاین ملی آموزش دختران، از سازمان کشور های اسلامی و علمای دینی جهان اسلام نیز خواسته شده تا هر چه زودتر حاکمان کنونی افغانستان را متقاعد سازند که از تصمیم شان عقب نشینی کنند.

به گفته اعلامیه، محرومیت دختران از آموزش و تحصیل نه تنها به خیر امت اسلامی نیست، بلکه تصویر و درک نامناسب از اسلام در سطح جهان ایجاد می‌کند.

سازمان دهندگان این کمپاین همچنین از جامعه جهانی خواستند تا به حمایت از آموزش و تحصیل دختران ادامه دهند و چنین راه حل جستجو کند که به منافع ملی و مردم افغانستان لطمه نزند، اما مقامات را وادار سازد تا دروازه های مکاتب و پوهنتون‌ها را به روی دختران باز کنند.

یکی از دلایل اصلی به رسمیت نشناختن حکومت طالبان از سوی جامعه جهانی، هم همین محدودیت های گستردۀ است که از سوی طالبان بر آموزش، تحصیل و کار دختران و زنان وضع شده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG